29 مهر 1398 - 10:25
با الکترونیکی شدن مجوزها محقق شد؛

تسریع ثبت و درخواست مجوزهای کسب و کار اصناف

نایب رییس اول اتاق اصناف کشور از تسریع در ثبت و درخواست مجوزهای کسب و کار اصناف با الکترونیکی شدن فعالیت‌ها خبر داد.
کد خبر : ۱۰۷۴۸۶
شکریه

به گزارش ایبِنا، بسیاری از واحدهای صنفی برای دریافت پروانه کسب و انواع مجوزهای کسب و کار با مشکلات متعددی روبه رو می شوند و مراجعه به هریک از این نهادها و سازمان ها برای دریافت انواع مجوز، کاری بس دشوار و طولانی است.


برهمین اساس، برای جلوگری از بروز چنین مشکلاتی و تسهیل صدور مجوزها و حذف کاغذبازی، درخواست و صدور تمامی این فعالیت ها به صورت الکترونیکی امکانپذیر شد.


محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد نیز در این خصوص، گفت: در حال حاضر، دریافت کننده ۵۵ درصد از استعلامات کشور برای صدور مجوزها، اصناف هستند.


وی نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه کلیه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور را شامل پنج محور اصلی توجه ویژه به مقررات زدایی و جلوگیری از ایجاد مقررات جدید مخل محیط کسب و کار، پنجره واحد ایجاد کسب و کارهای استانی، بهبود امتیاز و رتبه در شاخص‌های بین المللی، توانمندسازی بخش خصوصی و ساماندهی نظام مجوزدهی برشمرد.

دهقان دهنوی بهم ریختگی و عدم یکپارچگی نظام مجوزدهی کشور را از بزرگترین آسیب‌های محیط کسب و کار عنوان کرد و افزود: سامانه‌های بهبود محیط کسب و کار شامل چهار زیر سامانه "سام"، "دادور"، "یاور" و "نما" می‌شود که در حال فعالیت هستند.


حال با گذشت چندماه از اجرایی شدن این موضوع جلال الدین محمد شکریه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در اینباره اظهار داشت: با الکترونیکی شدن ثبت و درخواست مجوزهای کسب و کار در درگاه ملی کسب و کار، شاهد تغییرات چشمگیری در روند فعالیت ها نبوده ایم زیرا پیش از این نیز متقاضیان با مراجعه به اتحادیه می توانستند برای دریافت مجوز اقدام کنند.


وی ادامه داد: با الکترونیکی شدن این روند تنها مزیتی که وجود دارد، افزایش سرعت پاسخ به استعلام‌ها در دستگاه‌های اجرایی مرتبط است زیرا در گذشته صاحبان کسب و کار به اتحادیه مراجعه می‌کردند، اما در حال حاضر می توانند هم به اتحادیه مراجعه کنند و هم خود از طریق سامانه، مجوزهای لازم را ثبت و دریافت کنند.


به گفته نایب رییس اول اتاق اصناف کشور، موضوع مهم بعد از خروجی استعلام است که مربوط به مراجعات وزارت بهداشت و سازمان مالیاتی است که باید با سرعت بیشتری پاسخ داده شود تا در صدور پروانه کسب سرعت بیشتری صورت گیرد.


شکریه، درباره ادامه روند الکترونیکی شدن فرآیند کسب مجوز، گفت: بین اصناف و برخی دستگاه‌ها سیستم اتوماسیون وجود ندارد، به عنوان مثال بین ما و بهداشت اتوماسیونی وجود ندارد و در حال مذاکره هستیم تا تمام اتحادیه‌های صنفی در اتاق‌های اصناف بتوانند مجوزهای خود را از وزارت بهداشت به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

برچسب ها: اصناف کسب و کار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها