07 آبان 1398 - 11:12

بانک ها را نکُشید

بانک های ایرانی در شرایط تحریم، دوران بسیار سختی را می گذرانند و حالا مثل بچه سر راهی با آن برخورد می‌کنند، جالب اینجاست که خودی ها هم به خود جرات می دهند تا یک لگدی نوش جانش کنند.
کد خبر : ۱۰۸۲۰۷
بانک ها را نکُشید

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران ر، شایعه ورشکستگی بانک‌ها و جوسازی علیه مدیران بانک با انگیزه تردید مردم به حفظ سرمایه‌هایشان و ایجاد سوظن به مدیران پاکدست و خدوم در سیستم بانکی کشور طراحی شده است، از سوی دیگر تداوم دست به دست شدن این اخبار در فضای مجازی موضوعی است که هدفش تضعیف نظام بانکی ایران در شرایط تحریم‌ها است.


دامنه چنین فضاسازی های شیطنت گونه نصیب تمام بانک ها شده است که ماحصل آن تضعیف زیرساخت های توسعه و رشد مالی این بنگاه های اقتصادی مهم کشور ماست.


در این میان بانک رفاه نیز به کرار از این نوع جفاها کم ندیده است. اما با نگاه اجمالی به صورت های مالی این بانک در دوران تحریم و جنگ اقتصادی به خوبی می توان به شرایط گذار از وضعیت رکود پی برد و شاهد رشد نمودارهای درآمد و سود بود.


افزایش سود خالص بانک


بررسی اجمالی صورت‌های مالی (آخرین اطلاعات عملکرد ارائه‌شده) بانک‌های کشور نشان می‌دهد که بانک رفاه از نظر کفایت سرمایه وضعیت مناسبی نسبت به سایر بانک های کشور دارد.


بر اساس گزارش حسابرسی سال ۹۷ بانک تقریبا در بهترین وضعیت ممکن قرارگرفت که این گزارش هم در قیاس با شبکه بانکی و هم در دوره های قبلی بانک بیانگر روند رو به بهبود بانک و نوید وضعیت مطلوب اقتصادی در صورت ثبات شرایط اقتصادی می باشد.


بر اساس شفاف سازی صورت گرفته بانک رفاه کارگران در سامانه کدال، این بانک اعلام کرد: در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ (حسابرسی شده) به ازای هر سهم ۹ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (سال ۹۵) ۸۰ درصد رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش ۳۳ درصدی جمع درآمدها است.


بر اساس گزارش شفاف سازی مالی بانک رفاه کارگران و براساس عملکرد واقعی ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ مبلغ ۲۱۰.۲۱۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.


بانک رفاه کارگران با نماد بورسی ” ورفاه” و سرمایه ثبت شده ۲۳٫۳۲۶ میلیارد ریال و سرمایه ثبت نشده ۱۶٫۶۷۴ میلیارد ریال موفق شده است در پایان سال مالی گذشته، دارایی های خود را از ۷۴۶٫۳۴۰ میلیارد و ۱۹ میلیون ریال به ۹۸۵٫۳۵۱ میلیارد و ۳۴۵ میلیون ریال افزایش دهد که نشان دهنده رشدی معادل ۳۲ درصد است.


در عین حال این بانک، جمع حقوق صاحبان سهام خود را نیز نسبت به پایان سال ۹۶ معادل ۱۰ درصد افزایش داده و از ۳۴٫۰۵۰ میلیارد و ۶۹۱ میلیون ریال به ۳۷٫۲۹۹ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال رسانده است.


سود خالص بانک رفاه کارگران در مقطع یادشده نیز ۱۴۴۵ درصد افزایش یافته و در حالی که این رقم در پایان سال ۹۶ معادل ۲۱۰میلیارد و ۲۱۷ میلیون ریال بوده در پایان سال گذشته به ۳٫۲۴۸ میلیارد و ۸۱۸ میلیون ریال رسیده است.


رتبه برتر بانک رفاه از نظر سودآوری


سود خالص هر سهم این بانک نیز از ۹ ریال به ۱۳۹ ریال افزایش یافته که رشدی معادل ۱۴۴۴ درصد را نشان می دهد.


این گزارش حاکی است، جمع درآمدهای بانک رفاه کارگران در پایان سال ۹۷، معادل ۴۲ درصد بیشتر شده و از مبلغ ۳۲٫۴۱۳ میلیارد و و ۸۳۲ میلیون ریال به ۴۵٫۸۶۷ میلیارد و ۸۲ میلیون ریال رسیده است.


در سال گذشته منابع بانک ۳۳ درصد رشد را تجربه کرده که ۹ درصد بالاتر از نرخ رشد نقدینگی در کشور بوده است و بانک رفاه از نظر سودآوری جزء بانک های برتر کشور محسوب می شود.


رعایت حداکثری بهداشت پروندهای اعتباری


بانک رفاه توانسته است در حوزه سود عملیاتی میزان ۴ هزار میلیارد ریال سود شناسایی کندکه تمامی این سود ناشی از عملیات خالص بانکی بوده است که وضعیت قابل قبول و رضایتبخشی را در کارنامه عملکردی خود در شبکه بانکی به ثبت رسانده است.


همچنین ضریب مطالبات (NPL ) در بانک رفاه ۳.۷ درصد است که در مقایسه با نظام بانکی و استانداردهای رایج این حوزه عدد پائین و بیانگر حساسیت و مدیریت توجه به موضوع مطالبات و رعایت حداکثری بهداشت پروندهای اعتباری و تخصیص بهینه و مصارف این بانک است.


وضعیت منابع این بانک در سال گذشته رشد منابعی قریب به ۴۰ درصد را تجربه کرده است.


عملکرد قابل قبول رفاه در واگذاری اموال مازاد


در زمینه واگذاری اموال و دارایی های مازاد در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال واگذاری در زمینه اموال و دارایی های مازاد داشته که در این زمینه نیز عملکرد قابل تقدیری داشته است.


چنانچه در این خصوص علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از بانک رفاه به عنوان بانک قابل قبول در واگذاری ها یاد کرده است.


او در ابتدای سال ۹۸ معتقد بود که طبق گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، بانک های رفاه کارگران، ملی، صادرات، ملت و صنعت و معدن بهتر از دیگر بانک ها در فروش املاک و اموال مازاد عمل کرده اند و بقیه در سطح پایین تری اقدام کرده اند.


پرداخت ۲۰.۸۱۳ میلیارد ریال تسهیلات


این بانک در سال های ۹۶، ۹۷ و شش ماهه نخست سال ۹۸، بالغ بر ۲۰.۸۱۳ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع بانک به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت کرده است.


همچنین بانک رفاه در شش ماهه نخست سالجاری، در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و متفرقه بالغ بر ۲۳۰.۸۳۸ میلیارد ریال تسهیلات اعطاء کرده است.


این بانک در سال ۹۷ و شش ماهه نخست سال ۹۸، تعداد ۱۶.۸۹۲ فقره تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی، اشتغال زایی و کارفرمایان طرح های مدد جویی به مبلغ بیش از ۲.۰۹۲ میلیارد ریال به معرفی شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت کرده است.


بانک رفاه همچنین در مقطع شش ماهه نخست سال جاری، مبلغ ۱.۰۰۹.۸۶۶ میلیون ریال تسهیلات از محل منابع قراردادهای سپرده گذاری صندوق توسعه ملی اعطاء کرده است.


نقاط قوت بانک رفاه در یک نگاه


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجمع عمومی بانک رفاه به خوبی از وضعیت این بنگاه اقتصادی آگاهی داشت و معتقد بود که بانک رفاه کارگران با توجه به تمامی مسائل، مشکلات و چالش‌های موجود طی سال مالی ۱۳۹۷ عملکرد مطلوبی داشته است.


در شرایط سخت اقتصادی، جوابگوی نیاز مشتریان بودن، هنر بانکداری می طلبد که ماحصل آنرا می توان در عملکرد بانک مشاهده نمود:


۱-افزایش درآمدهای مشاع و غیرمشاع


۲-افزایش چشم گیر سود حاصل از سرمایه گذاری ها


۳-افزاش سود هر سهم به میزان قابل توجه


۴-کم شدن بدهی به بانک مرکزی


۵-افزاش موجودی نقد


۶-افزایش دارائیها


۷-افزایش حقوق صاحبان سهام


۸-اعطای تسهیلات خوب به بخش خصوصی

برچسب ها: بانک رفاه نکشید
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر