05 آذر 1398 - 11:11

ویژگی‌های چک معتبر در لایحه تجارت مشخص شد

ویژگی‌ها و خصوصیات چک معتبر از منظر قانونگذار براساس لایحه تجارت مشخص شد.
کد خبر : ۱۰۹۰۷۵
چک

به گزارش ایبِنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۵ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تجارت کتاب دوم جهت تامین نظر شورای نگهبان؛ ماده ۴۵۱ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن سند چک باید متضمن موارد زیر باشد و با یک شناسه یکتا در سامانه یکپارچه صدور چک نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شود:


۱- قید کلمه چک؛


۲- نام صاحب حساب و عندالاقتضاء نماینده یا نمایندگان او؛


۳- نام و شماره حساب شخصی که مبلغ باید در وجه و یا به حواله‌کرد او پرداخت شود؛


۴- نام، شناسه و نشانی شعبه بانک؛


 ۵- شماره حسابی که چک از آن صادر می‌شود؛


۶- تاریخ چک.


همچنین مواد ۴۵۲ تا ۴۵۶ نیز با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید؛


ماده ۴۵۲ - هرگونه ظهرنویسی چک توسط دارنده یا ضمانت آن حسب مورد صرفاً با ثبت هویت منتقل‌الیه و شماره حساب وی، وکیل در وصول، وثیقه‌گیرنده و شماره حساب وی یا ضامن برای همان شناسه یکتای چک در سامانه مذکور در ماده (۴۵۱) این قانون محقق می‌گردد. همچنین عنداللزوم هرگونه شرط قابل درج در چک مانند شرط عدم انتقال یا شرط تحدید مسؤولیت با درج در سامانه مذکور محقق می‌شود. چک نمی‌تواند در وجه حامل صادر یا ظهرنویسی شود.


ماده۴۵۳- صادرکننده چک باید نسخه کاغذی چک را که حاوی موارد مذکور در ماده (۴۵۱) این قانون است، امضاء کند و به دارنده تحویل دهد. نسخه کاغذی چک صرفاً به عنوان رسید صدور چک در سامانه یکپارچه صدور چک محسوب می‌شود و در هر حال صرفاً اطلاعات مندرج در سامانه مذکور ملاک عمل خواهد بود.


ماده۴۵۶- پس از لازم‌الاجراءشدن این کتاب مواد (۲۲۳) تا (۳۳۴) قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱.۲.۱۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی و ماده (۲۳) قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵.۴.۱۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسخ می‌گردد. احکام قانونی این کتاب از تاریخ ۱۴۰۱.۰۱.۰۱ لازم‌الاجراء می‌شود.


مواد ۴۵۴ و ۴۵۵ نیز جهت بررسی های بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.


برچسب ها: چک لایحه تجارت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر