10 آذر 1398 - 14:10
قائم مقام وزیر صمت تاکید کرد؛

حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و اوراسیا

قائم مقام وزیر صمت بر لزوم حذف دلار از مبادلات رسمی و به رسمیت شناختن ارزهای ملی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تاکید کرد.
کد خبر : ۱۰۹۲۲۹
دلار

به گزارش ایبِنا، حسین مدرس خیابانی در همایش تجارت با اوراسیا گفت: برای اجرای بهتر توافقنامه مشترک با اتحادیه اوراسیا تقویت و توسعه زیرساخت بانکی و ایجاد شعب بانکی در کشورهای عضو اوراسیا ضروری است ضمن اینکه بحث نقل و انتقالات بانکی برای مبادلات تجاری بسیار مهم است.

وی افزود: دومین نکته که به افزایش تبادلات کمک می‌کند حذف دلار از مبادلات رسمی و به رسمیت شناختن ارزهای ملی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است. ایجاد یک مکانیزم مشخص در مبادله کالا هم لازم است و هم از اهمیت بالایی برخوردار است.


مدرس خیابانی تصریح کرد: علاوه بر تقویت سیستم بانکی باید تهاتر کالا هم بین اعضا ایجاد شود ضمن این که گسترش صنعت گردشگری نیز اهمیت دارد چرا که این کار یکی از زمینه‌های ارتقای تبادلات اقتصادی و فرهنگی است و البته تسهیل در صدور روادید و همینطور اعطای ویزاهای مختلف و راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین شهرهای کشورهای عضو سهم مهمی در این تبادلات دارد.

وی افزود: همزمان با انعقاد این تفاهمنامه نیاز به انعقاد تفاهمنامه ایجاد استاندارد یکسان نیز وجود دارد که در این زمینه قرار شد به تناسب و با همکاری اعضا همزمان با امضای تفاهم نامه‌های تجاری تفاهم نامه‌های استاندارد نیز انعقاد شود.

قائم مقام وزیر صمت همچنین بر لزوم آگاهی بخشی به بازرگانان دو طرف از مقررات و شیوه‌های تجارت طرف مقابل تاکید کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر