11 آذر 1398 - 09:51

کاهش ۳.۴ واحد درصد نرخ رشد اجاره‌بها در تهران

نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران که تا مهرماه ۱۳۹۸ روند افزایشی داشته، از ابتدای آبان و همزمان با سرد شدن هوا و کاهش تقاضا، ۳.۴ واحد درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۰۹۲۵۸
مسکن

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استناد به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران وضعیت خرید و اجاره مسکن در شهر تهران را در تابستان و پاییز امسال با سال گذشته مقایسه کرده است.


در این گزارش آمده است: براساس داده‌های مرکز آمار ایران، در پاییز ۱۳۹۷ متوسط اجاره بها در شهر تهران برای هر متر مربع ۹ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافته بود که پس از آن رو به افزایش نهاد. متوسط اجاره بها در شهر تهران در تابستان سال ۱۳۹۸ به حدود ۴۳ هزار تومان به ازای هر متر مربع واحد مسکونی رسید که طی سه فصل اخیر با رشد همراه بوده است.


این گزارش می‌افزاید: براساس این آمار در تابستان سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که این رقم در تابستان سال گذشته ۷.۶ میلیون تومان بوده است.



معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در عین حال با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نوشته است: در آبان ماه سال ۱۳۹۸ قیمت مسکن در شهر تهران با رشد حدود ۳۶ درصدی و اجاره بها نیز با رشد حدود ۳۱.۴ درصدی همراه بوده است. براین اساس طی نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و نیمه نخست سال 1398، نرخ رشد قیمت مسکن با فاصله بسیار زیادی بالاتر از نرخ رشد اجاره بها قرار داشته و در اردیبهشت ۱۳۹۸ این اختلاف به بالاترین سطح خود رسیده است.


این گزارش می‌افزاید: با وجود کاسته شدن از سرعت رشد قیمت در بخش معاملات مسکن طی ۶ ماه قبل، نرخ رشد اجاره بها تا مهرماه ۱۳۹۸ روند افزایشی داشته که در آبان ماه به علت آغاز فصول سرد سال و احتمالا کاهش تقاضا، حدود ۳.۴ واحد درصد از رشد آن در مقایسه با ماه قبل کاسته شده اگرچه که رشد اجاره بها در این ماه در مقایسه با رشد ماه مشابه سال قبل، تقریبا ۱.۸ برابر است.



برچسب ها: مسکن اجاره‌بها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر