پروژه قرن بین" روسیه و چین" افتتاح می‌شود

روسیه روز دوشنبه (امروز) یکی از سه طرح اصلی اقتصادی خود که نقش این کشور را به عنوان مهم ترین صادرکننده گاز جهان مستحکم می کند افتتاح می‌کند.
کد خبر : ۱۰۹۲۷۲
چین و روسیه

به گزارش ایبِنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین قرار است خط لوله انتقال گاز روسیه از سیبری به چین را در جریان یک تماس ویدئویی افتتاح کنند. این اولین خط انتقال گاز روسیه به چین خواهد بود.


خریداران گاز روسیه تاکنون با وجود تنش ها بین مسکو و اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی بودند. روسیه قرار است طی هفته های آتی دو طرح خط انتقال گاز دیگر را نیز به مقصد آلمان و ترکیه افتتاح کند.


طول خط انتقال گاز روسیه به چین که «قدرت سیبری» نام گرفته است دو هزار کیلومتر است. پیش بینی می شود که چین بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ میلادی این خط لوله را تکمیل خواهد کرد تا بتواند گاز وارداتی از روسیه را به شانگهای هدایت کند.


له یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین روز دوشنبه از طرح انتقال گاز روسیه به کشورش به عنوان به یکی از «پروژه های قرن» در چارچوب همکاری ها بین پکن و مسکو یاد کرد. ولادیمیر پوتین نیز این طرح را «بزرگترین طرح عمرانی جهان» خوانده است.


شرکت نفت و گاز روسی گازپروم در سال ۲۰۱۴ قراردادی برای صادرات گاز با شرکت ملی نفت چین امضاء کرد که ارزش آن بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. سال ۲۰۱۴ میلادی مصادف با کاهش سطح روابط مسکو با اتحادیه اروپا به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه بود.


هزینه ساخت خط لوله انتقال گاز از روسیه به چین ۵۵ میلیارد دلار تخمین زده است. پیش بینی می شود که از سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ سالانه ۳۸ میلیارد مترمکعب گاز از طریق این خط لوله از روسیه به چین صادر شود. رقمی که معادل ۹.۵ درصد از گاز مصرفی در چین است.

برچسب ها: چین روسیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر