روز سرنوشت‌ساز برگزیت!

مردم بریتانیا از بامداد پنج‌شنبه ۱۲ دسامبر، ۲۱ آذر برای شرکت در انتخابات پارلمانی سراسری به پای صندوق‌های رای رفته اند. انتخاباتی که تکلیف اقتصاد و سیاست اتحادیه اروپا را روشن می‌کند.
کد خبر : ۱۰۹۶۱۳
برگزیت

به گزارش ایبِنا، این انتخابات سرنوشت‌ساز با توجه به نزدیک شدن زمان موعود برای برگزیت پس از چند نوبت به تعویق افتادن آن، ممکن است بالاخره گره کور خروج این کشور از اتحادیه اروپا را باز کند.


سیاستمداران جناح محافظه‌کار بریتانیا امیدوارند که با پیروزی چشمگیر خود بتوانند برگزیت را از راه تصویب توافق با اتحادیه در پارلمان آینده به سرانجام برسانند. اما اگر حزب متبوع نخست وزیر، بوریس جانسون دست کم ۳۲۰ کرسی پارلمان را به دست نیاورد، آنگاه موضوع ائتلاف با اپوزیسیون مطرح خواهد شد.


در بریتانیا مجموعا ۶۵۰ حوزه انتخاباتی بر اساس تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی وجود دارد که هر کدام از آنها یک نماینده در مجلس عوام دارند، یعنی مجلس عوام بریتانیا در مجموع ۶۵۰ کرسی دارد.


بر اساس قانون این کشور، برای آن که یک حزب اکثریت کرسی‌های مجلس را داشته باشد و نخست وزیر را تعیین کند، نه به دست آوردن نصف آرا (یعنی ۳۲۶ کرسی)، بلکه تصاحب ۳۲۰ کرسی کفایت می‌کند. اگر حزبی کمتر از این رأی آورد، برای آن که بتواند کابینه تشکیل دهد مجبور است با حزب دیگری ائتلاف کند.


اسکاتلند که مردم آن عمدتا علیه برگزیت رأی دادند، یکی از حوزه‌های انتخاباتی مهم و تعیین کننده در بریتانیاست. در این منطقه که بیش از ۱۲ نماینده دارد، «حزب ملی اسکاتلند» یا اس‌ان‌پی با اختلاف اندکی نسبت به سایر احزاب پیشتاز است.


اگر ناسیونالیست‌های اسکاتلندی در این انتخابات پیروز شوند، این به معنای تضعیف جایگاه حزب محافظه‌کار بریتانیا و تقویت احتمال برگزاری همه‌پرسی دیگری برای جدایی و استقلال اسکاتلند خواهد بود.


در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی بریتانیا، موضع نامزدها در زمان همه‌پرسی برگزیت برای انتخابات حاضر بسیار تعیین‌کننده است. مثلا در حوزه‌ انتخابیه اشر و والتون که رأی‌دهندگان آن در همه‌پرسی برگزیت به ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده بودند، دومینیک راب، وزیر پیشین برکسیت از جناح محافظه‌کار از حمایت چشمگیر ۲۳ هزار نفر برخوردار است.


اگر رقبای آقای جانسون این بار در حوزه انتخابیه او پیروز شوند، این نخستین بار در بیش از یک قرن اخیر خواهد بود که یک نخست‌ وزیر محافظه‌کار، خودش به پارلمان راه نمی‌یابد.

برچسب ها: برگزیت بریتانیا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر