24 آذر 1398 - 11:34
شافعی مطرح کرد؛

بخش خصوصی، مخاطب اصلی اصل ٤٤

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد که بخش خصوصی به گفته رهبر معظم انقلاب مخاطب اصلی اصل ٤٤ قانون اساسی است.
کد خبر : ۱۰۹۷۱۲
شافعی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، غلامحسین شافعی صبح امروز (یکشنبه) و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سخنانی اظهار داشت: دیدار فعالان بخش خصوصی با رهبرمعظم انقلاب در ٢٨ آبان بسیار مفید بود و رهبری نکاتی را گفتند که لازم است بخش خصوصی دست از مطالبه آنها برندارند.


وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند هدف اصلی از دیدار را "تکریم این عناصر اساسی در افکار عمومی" خواندند و گفتند ثروتمندکردن جانعه و توسعه رفاه یک ارزش بسیار ارزشمند است.


رییس اتاق بازرگانی ایران گفت:  رهبر معظم انقلاب مخاطب اصلی اصل ٤٤ را بخش خصوصی دانستند و تاکید کردند این اصل هم برای شما حق ایجاد می کند و هم تکلیف.


شافعی با بیان اینکه رهبری تاکید دارند که اصل ٤٤ بدرستی انجام نشده، گفت: رهبری اذعان داشتند فعالان بخش خصوصی باید با برنامه عملیاتی و نقشه راه، زنجیره ای را برای تولید تشکیل دهند.مسلح کردن انقلاب به سلاح و اراده تولید داخلی علاج مشکلات است و تنها راه این است که رونق تولید را انجام داده و موانع را از سر راه برداریم.


وی افزود: نباید بخش دولتی و نهادهای عمومی خود را رقیب بخش خصوصی بدانند و اگر بخش خصوصی توان کاری را دارد، باید آن را اجرایی کنند.


رییس اتاق ایران به نقل از آیت الله خامنه ای گفت: قوانین مربوط به مسائل مالی، پولی، بانکی، بودجه، گمرک و تامین اجتماعی باید به نفع تولید تغییر کند.


وی درباره روز جهانی مبارزه با فساد که هفته گذشته برگزار شد، تصریح کرد: فساد می تواند مسیر رشد و توسعه اقتصادی را منحرف کند و افزایش هزینه ها را بدنبال داشته باشد.


شافعی با بیان اینکه فساد سرمایه اجتماعی را نابود می کند، اظهار داشت: مطالعات جهانی نشان می دهد فساد رشد ناخالص داخلی را بین یک تا هشت درصد کاهش می دهد.


رییس اتاق ایران تصریح کرد که کاهش یک درصدی فساد باعث رشد سه درصدی صادرات در هر کشوری خواهد شد.


وی به تاثیر نابرابری های اجتماعی و فقر احساسی اشاره کرد و خواستار توجه به سرمایه های اجتماعی برای برون رفت از شرایط کنونی اجتماعی شد.


نظرات بخش خصوصی درباره بودجه ۹۹


رییس اتاق ایران در ادامه به تقدیم لایحه بودجه ٩٩ از سوی دولت به مجلس اشاره کرد و افزود:  سال آینده سال بسیار سختی از نظر محدودیت های فروش نفت و بازگشت ارز خواهد بود.


شافعی گفت: در لایحه پیش بینی فروش یک میلیون بشکه نفت در روز شده است و مجموعا دولت از محل فروش نفت ٧٨ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت ولی در بهترین حالت ممکن است دولت ٣٠٠ هزار بشکه نفت بتواند در روز به فروش برساند و از این محل ٥٣ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.


وی با اشاره به پیش بینی تامین ١٠ میلیارد دلار کالای اساسی در بودجه ٩٩ اظهار داشت: دولت از محل فروش نفت تنها حدود ٥.٣ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت و مابقی آن تا ١٠ میلیارد دلار را کسری خواهد داشت.


شافعی به تعیین رقم مولدسازی ٤٩ هزار میلیارد تومان از دارایی های دولت در بودجه اشاره کرد و اظهار داشت: دولت در سال های گذشته عملکرد ویژه ای در این زمینه نداشته و بیشتر به نظر می رسد این رقم ترازکننده بودجه بوده باشد.


وی تصریح کرد: به نظر می رسد کسری بودجه دولت بدون در نظر گرفتن انتشار ٨٠ هزار میلیارد تومان اوراق، حدود ٢٠٠ هزار میلیارد تومان باشد.


رییس اتاق ایران بر لزوم کاهش هزینه های دولت به جای افزایش مالیات ها تاکید کرد و افزود: دولت باید تعیین کند که قصد دارد مالیات های پیش بینی شده در بودجه را از واحدهای شناسنامه دار اخذ کند یا اینکه مانع از فرار مالیاتی شود؟


شافعی بهترین رویکرد برای جبران کسری بودجه از محل فروش نفت را رونق تولید و افزایش صادرات عنوان کرد و گفت: ٧٤ درصد از کل بودجه متوجه شرکت های دولتی، بانک ها و نهادهای عمومی است و به نظر می رسد مجلس باید نظارت دقیق تری بر شرکت های دولتی با راندمان پایین تر آنها داشته باشد.


رییس اتاق ایران به رشد ١٤٦ درصدی واگذاری شرکت های دولتی در بودجه ٩٩ اشاره کرد و افزود: واگذاری ها نباید برای کسب درآمد باشد و این موضوع نیاز به ارزیابی های بیشتر دارد.

برچسب ها: اصل ۴۴ بخش خصوصی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر