سه بازار بین‌المللی که در ۲۰۱۹ بیش از بورس آمریکا سود دادند!

سال ۲۰۱۹ در حالی به پایان رسید که با سیاست‌گذاری متفاوت بانک‌های مرکزی، فرصت‌های جذاب جدیدی برای سرمایه‌گذاری پدید آمد تا جایی که برخی از این فرصت‌ها، بورس آمریکا را هم از لحاظ سودآوری پشت سر گذاشتند.
کد خبر : ۱۱۰۲۴۲
بورس خارجی

به گزارش ایبِنا، بر خلاف سال ۲۰۱۸ میلادی که اکثر سرمایه‌گذاری‌ها با بازده منفی بازارهای مالی مواجه می‌شد، در سال ۲۰۱۹ نه تنها فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری مهیا شد بلکه سودآورترین گزینه‌ها در بازارهای کمتر شناخته شده جهان پدیدار شد.


با وجود بروز نگرانی‌هایی در خصوص نتیجه جنگ تجاری چین و آمریکا و یا سرنوشت نامعلوم برگزیت، بازارهای مالی جهان تحت تاثیر تغییر سیاست بانک‌های مرکزی و آغاز روند کاهش نرخ‌های بهره روزهای پُررونقی را سپری کردند.


به عنوان نمونه، در بازار سهام ایالات متحده رکورد شاخص‌ها شکسته شد و بازده متوسط بازارهای مالی به ۳۰ درصد رسید. با این حال در گوشه و کنار جهان بازارهایی بودند که سود بیشتری به سرمایه‌گذاران خود اعطا کردند.


روسیه


هرچند اقتصاد روسیه در سال ۲۰۱۹ چنان تحت تاثیر منفی تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار داشت که خیابان‌های مسکو را در تابستان گذشته به محل اعتراض به وضعیت بد اقتصادی بدل کرد ولی بازدهی بازار سرمایه این کشور بر پایه دلار آمریکا در جایگاه نخست جهان قرار گرفت.


ثبات نسبی حاکم بر بازار جهانی نفت این امکان را به بانک مرکزی دومین تولیدکننده نفت جهان داد تا ضمن حفظ نسبی ارزش روبل، نرخ بهره بانکی را طی پنج مرحله کاهش دهد. بدین ترتیب شاخص آرتی‌اِس که متوسط بهای سهام ۵۰ شرکت بزرگ‌تر بورس مسکو را نشان می‌دهد، طی سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است.


یونان


یونان یک دهه پس از گرفتار آمدن در دام بحران اقتصادی فراگیر و تحمل برنامه‌های ریاضت اقتصادی، در سال ۲۰۱۹ نه تنها تحت تاثیر حمایت مالی اتحادیه اروپا با رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مواجه بود بلکه شاخص بازار سهام این کشور نیز رکوردی جهانی از خود بر جای گذاشت. بورس آتن بر پایه نرخ دلار طی ۱۲ ماه گذشته بازده متوسط ۴۴ درصدی را شاهد بوده است.


پالادیوم


قیمت این فلز کمیاب در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ درصد رشد کرد و بهای هر اونس آن به نزدیکی دو هزار دلار رسید. بدین ترتیب پالادیوم بالاترین رشد قیمت را در بازار فلزات به خود اختصاص داد. کارشناسان عرضه محدود این فلز را در برابر رشد تقاضای آن در صنعت خودرو به ویژه برای تولید موتورهای سازگار با محیط زیست، علت اصلی جهش قیمت آن می‌دانند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر