فرصت غلبه بر تحریم‌ها/ رفع موانع صادراتی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران صادرات غیرنفتی را فرصتی برای غلبه بر تحریم‌ها در شرایط کنونی توصیف کرد.
کد خبر : ۱۱۰۲۴۴
مسعود خوانساری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود خوانساری صبح امروز (سه شنبه) و در سومین مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر استان تهران گفت: یکی از راه های غلبه بر تحریم ها صادرات غیرنفتی است و با توجه به امکانات و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، می توان صادرات را بیش از آنچه امروز هست، تقویت کرد.


وی با اشاره به واردات هزار میلیارد دلاری ١٥ کشور همسایه اظهار داشت: باید از این پتانسیل استفاده کرد و قبل از اقدام به این کار موانع را از پیش روی صادرات برداشت. به گفته خوانساری، افزایش ناگهانی قیمت ارز ضربه زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد و معیشت مردم را دچار مشکل ساخت.


خوانساری ادامه داد: حُسن این اتفاق این بود که اگر قیمت ارز واقعی شود، می توان به تولید و صادرات کشور تکیه کرد و به جای اینکه یارانه را به کالاهای خارجی دهیم، آن را روی محصولات داخلی سرمایه گذاری کرد.


رییس اتاق بازرگانی تهران یادآور شد:هرچند قیمت ارز  در سال ۹۷ تحت فشار بود، اما حجم قابل توجهی از وارداتی که با ارز ارزان وارد کشور می شد، متوقف و فضا در بسیاری از کشورهای هدف صادراتی برای کالاهای ایرانی، رقابتی شد. وی با تاکید بر عزم جدی بر رفع موانع صادراتی گفت: خوشبختانه بسیاری از دست اندرکاران و تصمیم گیران صادراتی، به توسعه صادرات اعتقاد داشته و بر این موضوع، اشراف دارند.


خوانساری اظهار داشت: در شهریورماه امسال وزارت صمت تصمیم گرفت که تعرفه برخی کالاها را به بهانه اینکه مواد خام هستند، افزایش دهد تا آنها را به سمت تولید هدایت کند؛ در این میان کالاهایی همچون سنگ آهن و سنگ های تزئینی با افزایش تعرفه مواجه شدند که با اعتراض گسترده ای از سوی اتاق بازرگانی مواجه شد، اما کماکان جلوی صادرات کالای خام گرفته شد، در ادامه پس از تخصیص تعرفه ۲۵ درصدی، با ارزیابی مجدد اعلام شد که صادرات برخی کالاها ۹۰ درصد کاهش یافته و امروز شاهد کاهش درصد تعرفه به ده درصد هستیم.


وی ادامه داد: اگر تعرفه ۲۵ درصد کارشناسی بوده، چرا صادرات ۹۰ درصد افت کرد؟ در حالی که در شرایطی قرار داریم که هر یک دلار صادراتی برای کشور ارزشمند است. خوانساری با بیان اینکه بازی کردن با تعرفه ها به صورت غیرکارشناسی یا ممنوعیت و محدودیت برخی کالاها، ریسک بالایی دارد، گفت: صادرکنندگان یک سال تلاش می کنند سهم مشخصی از بازار را بگیرند و این سیاست ها ضربه بدی به بدنه صادرات وارد می اورد.


خوانساری با تاکید بر لزوم توقف تصمیم گیری جزیره ای گفت: برای حمایت از صادرات دولت باید با بخش خصوصی و تشکل های تخصصی، همفکری کنند. قطعا رساندن امار صادرات به دوبرابر رقم فعلی با همفکری کار پیچیده ای نیست، توقع ما این است که همه تصمیم گیران، صادرکنندگان کشور را مدنظر قرار داده و از آنها نظرخواهی کنند.


در پایان این مراسم از صادرکنندگان نمونه استان تهران تقدیر شد.


براساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران که توسط نماینده دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به سرپرستی معاونت کسب‌وکار اتاق تهران برگزار شد، صادرکنندگان نمونه و شایسته تقدیر استان تهران به شرح زیر معرفی شدند:
 
صادرکنندگان نمونه:
۱-شرکت نفت پارس در گروه کالایی پتروشیمی پایه نفتی و وابسته
۲-شرکت شیشه کاوه فلوت در گروه کالایی مصالح ساختمانی
۳-شرکت جهان پروفیل پارس در گروه کالایی فلزات و صنایع وابسته
۴- شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در گروه کالایی فلزات و صنایع وابسته
۵-شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان در گروه کالایی نساجی و پوشاک
۶-شرکت عالیفرد در گروه کالایی صنایع غذایی
۷- شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران در گروه کالایی صنایع غذایی  
۸-حسن شمس‌الهدی (شخص حقیقی) در گروه کالایی کشاورزی / خشکبار                 
۹-شرکت ویرامان در گروه کالایی کشاورزی/زعفران
۱۰-شرکت آوازه بازرگانی پارس در گروه کالایی کشاورزی/تره‌بار
۱۱-شرکت لوله‌گستر خادمی در گروه کالایی محصولات شیمیایی
۱۲-گروه صنعتی بوتان در گروه کالایی لوازم خانگی و اداری
۱۳- شرکت دمنده  در گروه کالایی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی    
۱۴-شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل‌تایر  در گروه کالایی قطعات یدکی و مجموعه‌های خودرو
۱۵-شرکت موننکو ایران  در گروه کالایی خدمات فنی و مهندسی
 
شایستگان تقدیر
۱-شرکت تولیدی تک ماکارون در گروه کالایی صنایع غذایی
۲-گروه صنعتی پاکشو در گروه کالایی محصولات شیمیایی
۳-شرکت تولیدی و صنعتی ممتاز سهند در گروه کالایی محصولات شیمیایی (صادرکننده نمونه ملی)
۴-شرکت تولیدی کوشش رادیاتور در گروه کالایی قطعات یدکی و مجموعه‌های خودرو (صادرکننده نمونه ملی)
۵- شرکت نفت بهران در گروه کالایی پتروشیمی پایه نفتی و وابسته (صادرکننده نمونه ملی)
۶-شرکت تعاونی توسعه کشاورزی و بازرگانی آرین  در گروه کالایی کشاورزی/ تره‌بار (صادرکننده نمونه ملی)
۷- شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران‌دوستان در گروه خدمات گردشگری (صادرکننده نمونه ملی)
۸-شرکت پارس تابلو در گروه خدمات فنی و مهندسی (صادرکننده نمونه ملی)

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها