15 دی 1398 - 11:14
مرادی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

چاره‌اندیشی برای حل چالش از بین رفتن اسناد بانکی در حوادث آبان

یک کارشناس حقوق بانکی با اشاره به چالش از بین رفتن برخی اصول اسناد بانکی و چک‌های واگذارشده به بانک‌ها، خواستار چاره اندیشی بانک مرکزی و قوه قضاییه برای ایجاد ظرفیت حقوقی و قانونی برای حل این مشکل شد.
کد خبر : ۱۱۰۳۷۱
یاسرمرادی

یاسر مرادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: پیرو حوادث آبان‌ماه در کشور و حملاتی که بعضا به تعدادی از شعب بانک‌ها انجام شد، برخی شعب آسیب دیدند یا اسناد آنها سوخته یا ربوده شد که این موضوع باعث بروز معضلاتی حقوقی برای شبکه بانکی شده است.


وی توضیح داد برخی چک‌ها، اسناد بانکی و قراردادهای تسهیلاتی در داخل شعب آسیب دیده متاسفانه در جریان آتش سوزی شعب یا سرقت از آنها از بین رفته که باید در این خصوص چاره اندیشی شود چرا که قوانین موجود پاسخگوی وضعیت و شرایط فعلی نیست.


مسئول شبکه اطلاع رسانی و مشاوره حقوق بانکی اظهار داشت: قراردادهای تسهیلاتی اعم از ذمه‌ای و ضمانتی، لازم الاجرا هستند یعنی در راستای ماده ۱۵ قانون عملیاتی بانکی بدون ربا، شبکه بانکی به استناد این قراردادها می‌تواند مطالبات خود را با صدور اجراییه و بدون مراجعه به مراجع قضایی و از طریق دوایر ثبتی مطالبه و وصول کنند.


این کارشناس حقوق بانکی گفت: متاسفانه در جریان آتش‌سوزی برخی شعب، برخی اصول این اسناد و قراردادهای تسهیلاتی بانک‌ها از بین رفته و در صورتی که بانک‌ها بخواهند به مراکز قضایی یا دفاتر ثبت مراجعه کنند، با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد.


مرادی در عین حال تصریح کرد که با وجود از بین رفتن اصول اسناد، اما اسکن و رونوشت بیشتر آنها در سیستم بانک‌ها وجود دارد و قوانین باید به گونه‌ای در این رابطه تنظیم شود که اسکن موجود نزد بانک‌ها به عنوان نسخه بدل و جایگزین برای وصول مطالبات بانک‌ها پذیرفته شود.


این استاد دانشگاه چالش دیگر موجود را چک‌های واگذار شده به شعب آسیب دیده اعلام کرد و افزود: برخی از چک‌هایی که به منظور وصول وجه به بانک‌ها سپرده شده، در سامانه چکاوک ثبت شده و تصویر آن موجود است ولی اصل آنها از بین رفته است.


این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی از چک‌های واگذار شده به بانک‌ها در سامانه چکاوک ثبت شده‌اند ولی فاقد موجودی بوده و برگشت خورده‌اند. با این حال اصول این چک‌ها از بین رفته است. وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی از چک‌های واگذار شده به شعب آسیب دیده در سامانه چکاوک ثبت نشده ولی مشتری رسید واگذاری به بانک را در اختیار دارد ولی اصول آنها در شعب از بین رفته است و این موضوع برای طرح دعوی در مراجع قضایی با چالش جدی روبرو خواهد بود.


مرادی گفت: با وجود آنکه می‌توان برای شکایت به مراجع قضایی با مکانیزمی جدید از همان نسخه‌ای که در سیستم بانک‌ها و سامانه چکاوک وجود دارد استفاده کرد، ولی متاسفانه برخی از چک‌ها در سامانه چکاوک و سیستم داخلی بانک‌ها ثبت نشده و نسخه فیزیکی آنها هم وجود ندارد و این موضوع باعث ایجاد چالشی جدی برای شبکه بانکی و مشتریان شده است.


وی توضیح داد: چالش سوم نیز این است که در جریان حوادث برخی دسته‌های چک و اوراق سربرگ دار با مهر بانک‌ها به سرقت رفته و امکان سوء استفاده از آنها وجود دارد لذا در صورتی که شماره آنها وجود داشته باشد، باید ابطال شوند.


این کارشناس حقوقی خاطرنشان کرد که با توجه به جمیع مشکلات، قوانین، مقررات و بخشنامه‌های باید از سوی مجلس، هیات وزیران و قوه قضاییه صادر شود زیرا مکانیزم خاصی در این مورد در قوانین فعلی پیش‌بینی نشده است. در صورتی که این قوانین صادر و مکانیزمی پیش بینی شود، امیدوار هستیم تا بانک‌ها با کمترین مشکل و معضل از این چالش عبور کنند و همزمان منافع مردم نیز به خطر نیفتد.


مرادی اعلام کرد که در این خصوص مکاتباتی از سوی شورای هماهنگی بانک‌ها با رییس کل بانک مرکزی و ریاست قوه قضاییه انجام شده و امیدوار هستیم تا در کمترین زمان ممکن تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر