17 دی 1398 - 12:17

نسخه اصلاحی دستورالعمل شاخص‌های ساختاری و احتیاطی مالی اسلامی

هدف اصلی نسخه اصلاحی دستورالعمل PISIFIs، ارائه رهنمودی برای استانداردسازی متدولوژی جمع‌آوری و چگونگی انتشار داده‌ها در بین موسسات گوناگون ارائه‌دهنده خدمات مالی اسلامی است.
کد خبر : ۱۱۰۴۱۶
مالی اسلامی

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، نسخه اصلاحی دستورالعمل شاخص‌های ساختاری و احتیاطی مالی اسلامی (PISIFIs[۱]) در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی منتشر شد. این دستورالعمل در یازدهم دسامبر ۲۰۱۹ میلادی در سی و پنجمین نشست شورای عالی هیات خدمات مالی اسلامی که در شهر داکا کشور بنگلادش برگزار شد، مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت.


طبق گزارش سایت هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB)، دستورالعمل PISIFIs یک سند جامع است که اطلاعات شاخص‌های کلیدی، شیوه‌های جمع‌آوری، روش‌های ترکیب، جمع‌بندی و تجمیع داده‌ها و مواردی از این دست را شامل می‌شود و برای موسسات ارائه‌دهنده خدمات مالی اسلامی در حوزه‌هایی همچون بانکداری، بازارهای سرمایه و موسسات تکافل کاربرد دارد.


این دستورالعمل راهنمایی جامع برای تهیه‌کنندگان داده‌ها، گردآوران و مولفین داده‌ها و همچنین کاربردان داده‌های  PISIFIs است. اولین دستورالعمل در این حوزه توسط هیات خدمات مالی اسلامی در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شد و چند سال بعد در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط این هیئت مورد بازبینی قرار گرفت. نسخه ۲۰۱۵ میلادی دستورالعمل PISIFIs نیز پس از اعمال برخی تغییرات در فهرست شاخص‌ها گردآوری و ارائه شد. در نهایت با در نظر گرفتن آخرین تغییر و تحولات داخلی و بین‌المللی نسخه اصلاح شده PISIFIs در سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی گردید.


هدف اصلی این دستورالعمل، ارائه رهنمودی برای استانداردسازی متدولوژی جمع‌آوری و چگونگی انتشار داده‌ها در بین موسسات گوناگون ارائه دهنده خدمات مالی اسلامی است که نشان‌دهنده توسعه پایگاه بانک اطلاعاتی در این حوزه است. نسخه اصلاحی دستورالعمل PISIFIs هم اکنون بر روی وب‌سایت هیات خدمات مالی اسلامی برای عموم در دسترس است.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر