18 دی 1398 - 14:01
مصوبات مهم اخذ مالیات از ثروت لوکس؛

تعیین تکالیف جدید برای بانک‌ها/ ساماندهی فعالیت‌های غیرمجاز

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت:شرکت‌های پرداخت،بانک‌هاوموسسات اعتباری غیربانکی مکلف شدندتاپایان مردادسال۹۹ ازادامه فعالیت پُرخطر و غیرمجاز حسابهای بانکی وپایانه‌های فروش خودداری وآنها راساماندهی کنند.
کد خبر : ۱۱۰۴۶۷
هادی قوامی

به گزارش ایبِنا، هادی قوامی در نشست خبری امروز (چهارشنبه ۱۸ دی) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ ضمن تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به ملت ایران و قدردانی از حضور مردم گفت: انتقام سخت آغاز شده، امیدواریم بدخواهان ملت ایران بدانند، مقام معظم رهبری و مردم دو عامل اساسی دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی هستند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: در تبصره ۵ از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی دارای طلب ۵۰ هزار میلیارد تومانی از دولت است، مقرر شد در قالب راه های مختلف از جمله سهام و حقوق مالکان، تامین خوراک با قیمت ترجیحی برای شرکت های تحت پوشش و واگذاری خانه های سازمانی دولتی، این بدهی پرداخت شود.


وی با اشاره به اینکه اختیار افزایش بهای آب و برق برای شرکت های دولتی به منظور جلوگیری از ناهماهنگی ها به هیات وزیران داده شد تا از تصمیمات جزیره ای جلوگیری شود، ادامه داد: مصوب شد معافیت ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی در دستگاه های اجرایی کاملا شفاف و به صورت جمعی خرجی ثبت شود تا میزان تخفیفات مالیاتی و گمرکی مشخص شود.


قوامی با بیان اینکه به سازمان انتقال خون اجازه داده شد درآمدهای وصولی را به عنوان درآمد اختصاصی تلقی و میزان وصولی عیناً به سازمان انتقال خون بازگردانده شود، تصریح کرد: تعرفه آب بهای شرب عشایری همانند آب بهای شهری محاسبه می شد که مقرر شد بهای آب عشایری همانند بهای آب روستایی محاسبه شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ با تاکید بر اینکه برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی مصوب شد از پرداخت هزینه های پروانه ساخت، عوارض شهرداری، دهیاری و هزینه انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب براساس الگوی مصرف برای یک بار معاف شوند، عنوان کرد: مقرر شد واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت هیبریدی و ماشین‌آلات معدنی با منشاء ارز خارجی طبق قوانین و مقررات انجام شود و این فرصت به شرکت‌های معدنی داده شود تا فعالیت سازندگی داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه مصوب شد در سال ۹۹ درآمدهای دانشگاه ها از شمول استفاده متوازن مستثنی شوند، با این تفسیر ۳ درصد کسری هر ساله از درآمد اختصاصی دانشگاه ها و سایر مراکز کسر نمی شود، ادامه داد: در سال گذشته برای مشمولان غیبت از سربازی تسهیلاتی در نظر گرفته شده بود، این امکان فراهم شد تا اقساط عقب افتاده آنها در سال ۹۹ پرداخت شود. در صورت عدم تسویه بدهی تا پایان سال فرد غایب محسوب می شود و از تسهیلات برخوردار نمی گردد.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه درآمد شوراهای حل اختلاف نیز درآمد اختصاصی تلقی می شود، عنوان کرد: برای ورزشکاران تیم ملی که با مجوز وزارت ورزش و جوانان در طول سال چند بار سفر خارجی می روند مصوب شد عوارض خروجی آنها با نرخ مرتبه اول محاسبه شود.


قوامی ادامه داد: برای حمایت از فعالیت های صلح آمیز در حوزه چرخه سوخت هسته ای و در راستای گام پنجم کاهش تعهدات، شرکت های مادرتخصصی سوخت هسته ای مکلف به توسعه و تسریع در اجرای مواد معدنی، محصولات جانبی به ویژه کیک زرد با منشاء خارجی شدند و درآمدهای  حاصل شرکت از تقسیم سود سهم دولت معاف و مالیات آن با نرخ سود صفر محاسبه می شود.


وی با بیان اینکه وزارت نیرو درخصوص انتقال اموال مربوط به تاسیسات آبرسانی دارای مشکلاتی بود، به این وزارتخانه اجازه داده شد که انتقال اموال مربوط به احداث تاسیسات آبرسانی را صورت دهد تا بتواند هزینه های خود را در بهای تمام شده خدمات محاسبه نماید، گفت: نیم درصد به درآمد حق ثبت طرح کاداستر اضافه شد و درآمد حاصل به صورت اختصاصی در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار می گیرد تا بتواند طرح را به صورت اجرایی عملیاتی کند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ افزود: برای ایجاد شفافیت در تراکنش های بانکی، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف شدند حداکثر تا پایان خرداد سال ۹۹ همه حساب های بانکی فاقد شناسنامه هویت الکترونیک بانکی (شهاب) مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی را مسدود و از ارائه خدمت و پرداخت سود خودداری نمایند.


وی ادامه داد: بانک مرکزی موظف شد ضمن نظارت بر عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی تا تاریخ مشخص شده ارائه هرگونه خدمات را در سامانه های تسویه و پرداخت که اشکال مختلف دارد، این حساب ها را متوقف کند. بانک مرکزی همچنین موظف شد بسترهای لازم را برای تکمیل اطلاعات هویتی مشتریان بانکی و اخذ تاییدیه صحت اطلاعات از مراجع ذیربط و اختصاص شناسنامه اطلاعات هویت الکترونیک را فراهم کند.


نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرکت های خدمات پرداخت، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلف شدند تا پایان مرداد سال ۹۹ از ادامه فعالیت پرخطر و غیرمجاز حساب های بانکی و پایانه های فروش خودداری و آنها را ساماندهی کنند. این اقدام در راستای کمک به شفافیت است. همچنین از ابتدای تیرماه سال ۹۹ کارسازی همه تراکنش های بین بانکی و درون بانکی به استثنای تراکنش‌های مبتنی بر کارت و پرداخت وجه چک‌های عادی و رمزدار صادر شده در سال ۹۹ مستلزم اظهار توسط پرداخت کننده و دریافت کننده است تا مشخص شود چک تسویه را چه کسی بابت چه موضوعی صادر و به حساب چه کسی می رود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ ضمن اشاره به مصوبه اخذ مالیات از ثروت‌های لوکس در سال آینده، ادامه داد: بر این اساس واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که دارای ارزش‌های زیر باشند در سال آینده مشمول مالیات هستند:


الف- هر واحد مسکونی با ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر به نرخ زیر مشمول مالیات می‌شود:


۱-نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار


۲-نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، دو در هزار


۳- نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، سه در هزار


۴- نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان، چهار در هزار


۵- نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار


به انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش یک میلیارد تومان و بیشتر براساس ارزش روز خودرو به نرخ زیر مشمول مالیات بر دارایی می‌شود:


۱- نسبت به مازاد یک تا یک و نیم میلیارد تومان، نیم درصد


۲- نسبت به مازاد یک و نیم تا سه میلیارد تومان، سه درصد


۳- نسبت به مازاد سه میلیارد تومان به بالا، یک و نیم درصد


وی اضافه کرد: بر اساس این مصوبه اگر خانه‌ای ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب این واحد مسکونی باید سالانه پنج میلیون تومان مالیات پرداخت کند، اگر خانه‌ای ۲۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب آن باید سالانه ۱۵ میلیون تومان مالیات بپردازد، اگر خانه‌ای ۶۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب آن باید ۱۴۰ میلیون تومان مالیات بر دارایی پرداخت نماید و اگر خانه‌ای ۷۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد مالیات سالانه آن برای صاحب‌اش ۱۹۰ میلیون تومان است.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: خودروی سه میلیارد تومانی مالیات سالانه ۱۵ میلیون تومان و خودروی ۵ میلیارد تومانی نیز مالیات سالانه ۳۰ میلیون تومان را باید پرداخت نماید.


سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه ۶۲ هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان در کشور وجود دارد، تصریح کرد: خانه‌های در حال ساخت، خودرو و ملک در سال تملک، املاک و خودروهای دولتی، خودروهای مونتاژ شده و یا به فروش نرسیده در نمایندگی‌های مجاز از این قاعده مستثنی شده اند.


وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ بانک ایران و ونزوئلا مثل بانک صادرات از سود ناشی از تسعیر ارز معاف است، ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران مکلف شد چهار میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان از محل خوراک تحمیلی به پالاشگاه‌ها تأمین و به صورت ماهانه در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط و در سقف سهمیه‌های زیر برای تأمین قیر مصرفی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد و تأمین سایر هزینه‌های تبدیل مواد اولیه و قیر و اجرای اسفالت طرح‌های مربوط قرار دهد:


۱- ۴۸ درصد آسفالت راه‌های فرعی و روستایی


۲- ۱۷ درصد آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر


۳- ۱۱ درصد انجام عملیات خاکپوش


۴- ۱۹ درصد آسفالت معابر و بهسازی روستاها


۵- پنج درصد نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان


وی با تاکید بر اینکه یه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق وارد بخش هزینه‌ای لایحه بودجه شده و تبصره چهار مربوط به برداشت از صندوق توسعه و تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی نیز مراعا مانده که قرار است در این باره جمع‌بندی نهایی صورت بگیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر