بلاکچین و رمزارزها رقیب پول نیستند

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد که بلاکچین و رمزارزها جایگزین و رقیب پول نیستند.
کد خبر : ۱۱۰۸۰۳
حسین سلاح ورزی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حسین سلاح ورزی صبح امروز (دوشنبه) و در نشست شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و مالی گفت: بلاکچین، کلان داده و پلتفرمیزه کردن تراکنش ها آینده نظام پولی هستند. قرار نیست بلاکچین و رمزارزها جایگزین و رقیب پول شوند و این موضوع باعث بی اعتمادی می شود.


وی با بیان اینکه بلاکچین رقیب و جایگزین پول نیست، افزود: تحلیل کلان داده ها و هوش مصنوعی هم می تواند باعث پایداری سیاست گذاری نهاد ناظر باشد. ابزار جدیدی هم می تواند برای بانک مرکزی و بخش خصوصی است.


نایب رییس اتاق اظهار داشت: پلتفرمیزه کردن تراکنش ها می تواند مانع پولشویی و فساد مالی شود. وی ادامه داد: امروز تمام بار تامین مالی را به گردن نظام بانکی انداخته ایم که هم ریسکی را به گردن بنگاه ها انداخته ایم و هم ریسک بانک ها را بالا برده است.


سلاح ورزی اظهار داشت: اتاق قدمی برداشته و سعی می کند کمک می کند تا در شکل دهی نظام آینده پولی و مالی داشته باشد. نایب رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: تصور اشتباه جایگزینی بلاکچین و رمز ارز به جای پول باعث می شود که سرمایه گذاران در حوزه فناوری در این زمینه گمراه شوند و دولت نیز موضع گیری منفی بر روی این موضوع داشته باشد.


وی با بیان اینکه بلاکچین رقیب پول نیست، افزود: ولی بلاکچین مکمل شرایط کنونی اقتصاد ایران است به شرط اینکه برای مبادله اعتبار بین بازیگران زنجیره ارزش نیز اقدامات صورت گیرد و سیاستگذار پولی نیز بتواند زمینه اتصال کنترل شده و حساب شده اپراتورهای این بازار را فراهم آورد.


وی تصریح کرد: در حوزه تحلیل کلان داده ها به عنوان هوش مصنوعی می تواند یک ابزار سنجش پایداری بازار پول و اعتبار برای سیاستگذار باشد و یک ابزار سنجش ریسک و اعتبار برای بخش واسطه گری در حوزه فعالان اقتصادی باشد تا در نهایت زمینه خوبی برای ایجاد ابزارها و راهکارهای جدید در نظام پولی فراهم آورد.


سلاح ورزی گفت: پلتفرمیزه کردن اطلاعات مالی از منظر این که می تواند تحت مقررات مشخص نظام یکپارچه ای از داده های مالی را ایجاد کند نقش موثری در مبارزه با پولشویی دارد. نایب رییس اتاق ایران اظهار داشت: پلتفرمیزه کردن اطلاعات مالی، بنگاه های کوچک و متوسط خواهند توانست شرایطی را برای استفاده از ابزارهای بدهی در بازار سرمایه را فراهم آورند و اتاق بازرگانی نیز در این حوزه، کمک خواهد کرد.

برچسب ها: بلاک چین رمزارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر