14 بهمن 1398 - 10:23

اجاره بها؛ عامل مسلط در افزایش نرخ تورم دی‌ماه

عامل مسلط در افزایش نرخ تورم ماهانه ۰.۸ درصدی دی‌ماه ۱۳۹۸ اجاره بهای مسکن با سهم ۰.۴ درصدی بوده است.
کد خبر : ۱۱۱۲۲۴
تورم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به نرخ تورم در دی‌ماه پرداخته و نوشته است: نرخ تورم ماهانه در آذرماه ۳.۲ درصد بود که در دی‌ماه به ۰.۸ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه ای نیز از ۲۷.۸ درصد در آذرماه به ۲۶.۳ درصد در دی‌ماه کاهش یافته است. از سوی دیگر نرخ تورم سالانه نیز از ۴۰ درصد در ماه نهم سال با ۱.۴ درصد کاهش به ۳۸.۶ درصد رسید.


براساس این گزارش، از ۲۲ عامل بررسی شده برای اندازه‌گیری رشد تورم در دی‌ماه، ۹ عامل نان و غلات (۰.۰۳ درصد)، شیر، پنیر و تخم مرغ (۰.۰۲ درصد)، پوشاک و کفش (۰.۱ درصد)، مسکن، آب، برق، گاز و سایر (۰.۳ درصد)، اجاره بها (۰.۴ درصد)، مبلمان و لوازم خانگی (۰.۱ درصد)، بهداشت و درمان (۰.۱ درصد)، ارتباطات (۰.۰۱ درصد) و کالاها و خدمات (۰.۱ درصد) در رشد ۰۸ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده این ماه اثر داشته‌اند.


از سوی دیگر قیمت مصرف کننده در ۴ عامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با منفی (۰.۱ درصد)، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن با منفی (۰.۲ درصد)، سبزیجات و حبوبات با منفی (۰.۲ درصد) و آب، برق و سوخت با منفی (۰.۲ درصد) بیشترین تاثیر را در روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در دی‌ماه داشته‌اند.


قیمت مصرف کننده در ۹ عامل روغن‌ها و چربی‌ها؛ میوه و خشکبار؛ شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی؛ چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه؛ حمل و نقل؛ تفریح و فرهنگ؛ آموزش؛ هتل و رستوران و دخانیات نیز نسبت به آذرماه ثابت بوده‌اند.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر