15 بهمن 1398 - 09:22
حریری در گفتگو با ایبِنا:

برآوردهای زیان جهانی ویروس کرونا مستند به آمار نیست

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هنوز نمی‌توان میزان افت تولید چین و تاثیر تعطیلات این کشور را بر روی بازار مواد اولیه و انرژی دنیا محاسبه کرد،گفت: برآوردهای زیان کرونا مستند به آمار نیست.
کد خبر : ۱۱۱۲۵۸
مجیدرضا حریری

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره آخرین شرایط اقتصادی چین و عملکرد دولت این کشور در کنترل ویروس کرونا که باعث مرگ حدود ۴۰۰ نفر شده است، گفت: برخلاف اخبار منتشر شده در رسانه‌ها همه کشورها اقدام به خروج اتباع خود از چین نکرده‌اند.


وی با اشاره به حوادث طبیعی فراوانی که در ایران طی سال‌های گذشته رخ داده، افزود: ما در زمان بلایای طبیعی و به ویژه در زمان تحریم مورد بی مهری بسیاری از کشورها قرار داشته‌ایم اما ملت و دولت چین با وجود تحریم‌ها تلاش کرده‌اند تا دوستی خود را به ما نشان داده و با ما همکاری داشته باشند. وظیفه دولت و نهادهای مردمی است که در شرایط بحرانی کنونی، مراتب همدردی و همراهی خود را با ملت و دولت چین ابراز کرده و در کنترل این بحران با دولت چین همکاری کنند.


رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه بازرگانان ایرانی به سهم خود آمادگی‌شان را برای همکاری با دولت و ملت چین در کنترل بحران ویروس کرونا اعلام کرده‌اند، اظهار داشت: تاکنون بسیاری از کشورهای دنیا پروازهای خود را به چین قطع نکرده‌اند و انتظار ما نیز این بود که این اتفاق در شرایط بحرانی کنونی رخ ندهد. از سوی دیگر باید دقت داشته باشیم که بنا به اعتراف سازمان جهانی بهداشت، دولت چین بهترین مدیریت ممکن چه در زمینه شفافیت و چه در زمینه قرنطینه و اطلاع‌رسانی را انجام داده و واقعا کار آنها در ساخت بیمارستانی بزرگ طی ۱۰ روز و همچنین کنترل این ویروس بی نظیر بوده است.


حریری تصریح کرد: دولت چین هیچگونه نیازمندی مالی برای کنترل ویروس ندارد اما لازم است تا هم از نظر انسانی و هم از نظر دوستی و روابط دیرینه سیاسی و مردمی بین دو کشور، حس همدردی ایرانیان به دولت و ملت چین اعلام شود و نهادهای مردمی، فرهنگی و دانشگاهی در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.


وی با اشاره به حضور حدود ۷۰ دانشجوی ایرانی در شهر ووهان چین گفت: انتظار درست این است که با همکاری دولت چین اتباع ایرانی و دانشجویان که عمده آنها دانشجوی دوره دکتری و پست دکتری هستند و از نخبگان کشور محسوب می‌شوند، از این کشور خارج شوند. عمده این دانشجویان نیز وضع مالی خوبی ندارند و با بورسیه تحصیلی در ووهان تحصیل می‌کنند.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه چینی‌ها درباره توقف پروازهای ایران به کشورشان آزرده شده‌اند، تصریح کرد: ایران در طول ۱۰ سال گذشته دو مرتبه تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و در هر دو بار تنها کشوری که بیشترین همکاری را با ما داشته، چه در زمینه خرید نفت و چه در زمینه فروش کالا چینی‌ها بوده‌اند و در بحران کنونی لازم است تا اخلاق کهن خود را به طرف چینی نشان دهیم.


رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: اخبار و آمارهایی که از زیان اقتصادی دولت چین به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام می‌شود، درست نیست و باید برای این موضوع منتظر بود زیرا زمان شیوع این ویروس با زمان تعطیلات سال نوی چینی همزمان بود. تعطیلات سال نوی چینی معمولا دو هفته است ولی الان تعطیلات این کشور وارد هفته سوم شده و احتمال افزایش آن به یک ماه نیز بسیار محتمل است.


وی ادامه داد: از روز ۲۴ ژانویه حتی اگر ویروس کرونا هم نبود، تعطیلات سال نوی چینی به مدت دو هفته ادامه داشت و در حال حاضر نمی‌توان میزان افت تولید در این کشور و زیان‌های احتمالی کرونا را از تعطیلات عمومی و تعطیلات اجباری تفکیک کرد.


این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه گمانه‌زنی‌ها درباره ضرر و زیان‌های اعلام شده مستند به آمار نیست، تصریح کرد: چین بزرگترین خریدار مواد معدنی ایران و نفت است و حتما تعطیلات این کشور بر میزان تقاضای آن از ایران تاثیر دارد اما اینکه این موضوع تا چه اندازه خواهد بود و آیا بعد از پایان بحران، با افزایش تولید جبران خواهد شد یا نه، موضوعی است که الان نمی‌توان درباره آن نظر داد.


حریری با بیان اینکه تعطیلات اجباری در چین به طور حتم باعث تاثیر منفی بر بازارهای انرژی، موادخام و همچنین گردشگری در تمام دنیا خواهد شد، اظهار داشت: چین بزرگترین کشور «توریست فرست» دنیاست و حتما صنعت توریسم دنیا از این موضوع ضربه خواهد خورد. خطوط پروازی و هتلداری در دنیا و همچنین خرده فروشی در سطح چین از شیوع این ویروس بیشترین ضربه را خورده‌اند.


وی ادامه داد: از سوی دیگر کشورهایی که انرژی و مواد خام نیز به چین صادر می‌کنند، دچار زیان شده‌اند و اعداد و ارقامی که درباره زیان ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلاری ویروس کرونا اعلام می‌شود، تقریبی و تا زمان پایدار شدن شرایط نمی‌توان برآورد درستی درباره رقم زیان این ویروس اعلام کرد.


رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت چین برای واردات محصولاتی از جمله ماسک پزشکی، دستکش یکبار مصرف، گان یکبار مصرف و لباس‌های ایزوله تقاضا کرده اما ما در ایران برای تولید این محصولات، مواد اولیه آن را از خود چین یا مالزی وارد می‌کنیم و حتما نمی‌توانیم در تامین آن به دوستان چینی کمکی کنیم.


حریری با بیان اینکه موجودی موارد درخواستی چین در ایران کم است، ادامه داد: با همکاری اتحادیه‌ها و تشکل‌های داخلی تولیدکننده یا واردکننده در ایران و با همکاری کنسولگری ایران در گوانگجو و به جهت ارتباطات انسانی، مقدار متنابهی را به جهت ارتباطات انسانی با هواپیما به چین فرستاده‌ایم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت و ملت چین با دولت و ملت ایران دوستی عمیق و دیرینه دارند و رفع این بحران باید در اولویت باشد و بعد باید به سود و زیان بحران ویروس کرونا توجه کرد. در حال حاضر تنها کشوری که درباره سود از بحران اظهار نظر کرده و به شدت نیز مورد تقبیح افکار عمومی جهانی و حتی داخلی قرار گرفته، دولت آمریکاست.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر