تمدید نشست اوپک‌پلاس؛ مسکو بیش از این حاضر به کاهش تولید نفت نیست

کمیته اوپک‌پلاس با تمدید نشست خود برای سومین روز، امروز (پنجشنبه) دوباره برای تصمیم‌گیری در خصوص ضرورت کاهش بیشتر تولید نفت در واکنش به تاثیرات کرونا بر تقاضای جهانی طلای سیاه به بحث می‌نشیند.
کد خبر : ۱۱۱۳۳۳
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، چهار منبع آگاه از روند مذاکرات گفته‌اند که نشست روز گذشته بدون هیچ توصیه محرز و ملموسی به پایان رسیده و این در حالی است که بنا به گفته منبعی دیگر «روسیه از طرح کاهش تولید نفت حمایت نمی‌کند و ترجیح می دهد طرح قبلی تمدید شود.»


این کمیته فنی مشترک که تحت رهبری روسیه فعالیت کرده و با عنوان اوپک پلاس شناخته می‌شود، به اوپک و متحدانش مشاوره می‌دهد.


مسکو پیش از این و در چند سال اخیر همواره اعلام کرده بود که با تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت مخالف است اما سرانجام در جریان نشست‌های رسمی با این سیاست موافقت کرد.


سال جاری بهای نفت با افت ۱۱ دلاری به بشکه‌ای ۵۵ دلار رسید و زنگ‌های خطر را برای تولید کنندگان نفت به صدا در آورد. اوپک پلاس در حال سبک و سنگین کردن گزینه کاهش بیشتر تولیدات نفتی، تمدید محدودیت‌های جاری تولید و همچنین برنامه ریزی نشست سیاستگذاری در روزهای پنجم و ششم مارس است.


علاوه بر این، ۲ منبع دیگر گفته‌اند که تا زمانی که اجماع کلی در رابطه با ضرورت کاهش بیشتر تولید نفت حاصل نشود، بحث در مورد برگزاری نشست سیاستگذاری اوپک پلاس غیرمحتمل است.


یکی از منابع نزدیک به مذاکرت گفت: اگر تنها تمدید محدودیت‌های جاری تولید در میان باشد، ما طبق توافق قبلی، در ماه مارس دوباره نشست برگزار می‌کنیم.


براساس گزارش‌های روز دوشنبه، اعضای اوپک پلاس موضوع کاهش بیشتر تولید نفت را مدنظر قرار داده و در نظر دارند تا تولید فعلی را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.


اوپک پلاس دسامبر سال گذشته در راستای حمایت از قیمت‌ها، موافقت خود را برای کاهش تولید نفت اعلام کرد و مقرر شد تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰، تولیدات روزانه نفت یک میلیون و هفتصد هزار بشکه کاهش پیدا کند.


در حالی که کشورهای عضو اوپک همچون عراق حمایت خود را از هرگونه تصمیمی در راستای ثبات بازار اعلام کرده‌اند، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه سه شنبه هفته جاری نسبت به اینکه آیا زمان تشدید محدودیت‌های تولید فرا رسیده یا نه، ابراز عدم اطمینان کرد.


بنا به گفته «برایان گیلواری» مدیر مالی شرکت بی‌پی (شرکت انگلیسی و چندملیتی نفت و گاز) انتظار می‌رود، کُند شدن سرعت رشد اقتصاد جهان که در نتیجه شیوع کرونا به وقوع پیوسته است، رشد تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۰ را ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز (به طور تقریبی ۰.۵ درصد تقاضای جهانی) کاهش دهد. 


به رغم اعلام سازمان بهداشت جهانی در خصوص عدم دستیابی به درمان ویروس کرونا، گزارش روز چهارشنبه رسانه‌ها مبنی بر پیشرفت دانشمندان پزشکی در زمینه ساخت واکسن این ویروس، موجب افزایش حدود ۲ درصدی بهای نفت شد.
علاوه بر این، حمایت از نفت نیز سوژه خبری روز چهارشنبه بود؛ اوپک و متحدانش در راستای مقابله با کاهش احتمالی تقاضای جهانی نفت، گزینه توقف بیشتر تولیدات طلای سیاه را مورد بررسی قرار دادند.


کرونا تاکنون چیزی در حدود ۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده و فعالیت اقتصادی جهان و تقاضای نفت را با مشکل و دردسر روبرو کرده است.


اقتصاد عربستان سعودی با وجود تلاش و برنامه ریزی در جهت افزایش دامنه فعالیت‌های تجاری به منظور کسب درآمدهای غیرنفتی، همچنان به درآمدهای هیدروکربنی (درآمدهای نفتی) وابسته است. عربستان برای متوازن کردن بودجه خود به نفتی با قیمت حدودی ۸۰ دلار به ازای هر بشکه‌ نیاز دارد و این در حالی است که مسکو برای توازن بودجه خود  به نفتی با قیمت به مراتب کمتر (به طور تقریبی بشکه‌ای ۴۲ دلار) نیاز دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر