حمله کرونا به ثروت آل‌سعود؛ کاهش خرید آسیایی نفت عربستان

ضربه ویروس کرونا به تقاضای سوخت همراه با افزایش عرضه منابع جایگزین باعث شده تا دستکم سه پالایشگاه آسیایی نفت خام کمتری نسبت به آنچه برای ماه مارس برنامه‌ریزی کرده بودند، از عربستان سعودی دریافت کنند.
کد خبر : ۱۱۱۵۱۳
عربستان

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، براساس اظهارات منابعی که به دلیل سیاست‌های شرکت مطبوع، نخواستند نامشان فاش شود، این پالایشگاه‌ها که دو خریدار چینی در بین آنها وجود دارد، به عنوان بخشی از قرارداد بلندمدت خود با شرکت آرامکو سعودی، درخواست داده‌اند که نفت خام کمتری دریافت کنند.


این منابع گفته‌اند که درخواست کاهش خرید نفت عربستان به دلیل کاهش تقاضا ناشی از شیوع کرونا بوده که منجر به کاهش پالایش نفت در سراسر منطقه شده و در نتیجه در بازار نقدی نفت خام به قیمت پایین‌تری در دسترس قرار گرفته است.


درخواست کاهش انتقال نفت مُهر تاییدی است بر اینکه ویروس کرونا بر فروش نفت بزرگ‌ترین صادر کننده جهان تاثیر گذاشته و گروه اوپک پلاس را بر آن داشته تا در تلاش برای ایجاد توازن در بازار، تولیدات نفت را بیش از پیش کاهش دهد.


با توجه به اینکه چین تمام شهرهای خود را قرنطینه کرده و شرکت‌های هواپیمایی سرتاسر جهان پروازهای خود را لغو کرده اند، فدرال رزرو اعلام کرده که کرونا تهدیدی برای اقتصاد آمریکا و جهان است.


از ۶ پالایشگاهی که از سوی بلومبرگ مورد بررسی قرار گرفته‌اند، دو شرکت درخواست کاهش ۱۰ درصدی یا بیشتر خرید نفت عربستان را در ماه مارس داده و یک شرکت دیگر نیز در این ماه نفت خام کمتری دریافت خواهد کرد. آرامکو از یکی از این شرکت‌ها خواسته تا بیشتر از حجم مقرر شده در قرارداد منعقد شده، نفت دریافت کند اما شرکت مذکور این پیشنهاد را رد کرده است.


پس از آنکه خریداران چینی هفته گذشته تصمیم به تعویق دریافت نفت یا حتی لغو سفارش‌های خود گرفتند، حجم وسیعی از نفت خام در سرتاسر آسیا دوباره برای خریداران ارائه شده است. محموله‌هایی نفتی برخی از شرکت‌ها از جمله اسپو روسیه، بصره لایت عراق و لولا برزیل آماده تحویل طی چند هفته آتی بودند. شرکت نفت پترولیوم بهارات هند نیز اعلام کرده که برای محموله‌های خود پیشنهادهایی از دریای خزر و آمریکای جنوبی دریافت کرده است.


پالایشگاه‌های چینی مقادیر نفت خامی را که به سوخت تبدیل می‌کنند، در حدود ۱۵ درصد کاهش داده و ممکن است این رقم در هفته‌های پیش رو بیش از این کاهش پیدا کند. بر اساس اعلام منابع نزدیک، پالایشگاه‌های چین هفته گذشته دستکم دو میلیون بشکه نفت کمتر پالایش کرده اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها