30 بهمن 1398 - 13:24

تازه‌ترین اقدامات ترخیص خودروهای وارداتی

معاون گمرک ایران جزییات تازه‌ای از چگونگی ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات پس از ابلاغ مصوبه جدید هیات وزیران خبر داد.
کد خبر : ۱۱۱۷۴۹
خودرو وارداتی

به گزارش ایبِنا، معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: هیات وزیران در جلسه ۹۸/۱۱/۱۶  به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوبه ۱۵۲۶۷۶ را تصویب و این مصوبه پس از طی تشریفات مربوطه در تاریخ ۲۹ بهمن ابلاغ شده است.


مهرداد جمال ارونقی با بیان این مطلب افزود : وفق بند ۱ مصوبه، مهلت ترخیص خودروهای موضوع بند (۳) تصویب نامه شماره ۱۳۷۱۶۱ مورخ ۹۷/۱۰/۱۶ و اصلاحات بعدی آن از تاریخ ابلاغ تصویب نامه صدرالاشاره به مدت ۳ ماه تمدید شده است؛ بنابراین سایر مفاد تصویب نامه شماره ۱۳۷۱۶۱ مورخ ۹۷/۱۰/۱۶، کماکان قابلیت اجرا خواهد داشت.


معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه به تشریح نحوه اقدام درخصوص خودروهای با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سی سی اشاره نموده و گفت: وفق مفاد بند ۲ مصوبه ابلاغی، تصریح گردیده ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سی سی امکان پذیر نیست و مشمول مقررات این تصویب نامه نمی باشد. با این حال خودروهای سواری مربوط به جانبازان معزز موضوع تصویب نامه شماره ۲۰۴۴۰۸ مورخ ۸۷/۱۱/۷ و اصلاحات بعدی آن که تا قبل از صدور تصویب نامه شماره ۷۰۴۴۱ مورخ ۹۳/۶/۲۳ با ثبت سفارش وارد کشور شده اند از حکم این بند از مصوبه مستثنی شده اند.


ارونقی درخصوص نحوه اقدام درباره خودروهای دپو شده در منطقه آزاد اروند افزود : تبصره ۲ بند ۲ مصوبه ابلاغی به ترخیص خودروهای سواری، بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور (۲۵۰۰) سی سی اشاره وارد که تا تاریخ ۹۷/۵/۳۱ برای آنها توسط سازمان های مناطق آزاد تجاری- صنعتی قبض انبار صادر شده است که این خودروها با رعایت مقررات مناطق مذکور و رعایت نامه شماره ۶۹۱۳۴/۳۶۹۲۵ مورخ ۹۸/۶/۵ معاونت حقوقی رییس جمهور، حسب مورد، برای شماره گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده برای مناطق مجاز هستند.


وی ادامه داد  : باید توجه داشت در این خصوص چنانچه خودروهای مبحوث عنه دارای هر یک از سه ویژگی تولید کشور آمریکا و ساخته شده در آن؛ دارای برند شرکت های آمریکائی و ساخته شده برای مصرف در کشور آمریکا و خریداری مستقیم از دلالان و توزیع کنندگان تبعه کشور آمریکا باشد شامل ممنوعیت ورود به کشور بوده و در صورتی که هیچ یک از ویژگی های مذکور، در خودرو و معامله مستقیم آن نباشد با رعایت سایر مقررات می تواند وارد کشور شود.


معاون فنی گمرک ایران در خاتمه با اشاره به نحوه ترخیص خودروهای دارای پرونده تحت رسیدگی در مراجع قضائی اعلام کرد: در آخرین بند از مصوبه ابلاغی به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که حکم برائت آنها از سوی مراجع رسیدگی کننده صادر می گردد اشاره شده است که این خودروها مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و با رعایت سایر مقررات، ترخیص آنها بلامانع است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر