کرونا در عرض دو ماه ۱۸۵ میلیارد دلار به اقتصاد چین ضرر زد

نایب رییس چینی و اسبق صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که ویروس کرونا به احتمال فراوان در ژانویه و فوریه سال جاری حدود ۹۰۰ میلیارد یوآن (۱۸۵ میلیارد دلار) به اقتصاد چین ضرر زده است.
کد خبر : ۱۱۱۸۴۸
چین

به گزارش ایبِنا از لاین تودی، «ژو مین» که در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ سمت نایب رییس صندوق بین المللی پول را بر عهده داشت. در جریان یک سخنرانی آنلاین ضمن اعلام این خبر گفت که علاوه بر این، هزینه‌های مصرفی برای غذا و نوشیدنی نیز به احتمال زیاد حدود ۴۲۰ میلیارد یوآن کاهش یافته است.


ژو مین در ادامه افزود که اگرچه هزینه‌های آنلاین به ویژه در حوزه آموزش و سرگرمی، بخشی از این ضرر را جبران کرده اما مجموع ضرر اقتصادی چین در این دوره ۱.۳۸ تریلیون یوآن برآورد می‌شود.


ژو مین در حال حاضر ریاست موسسه تحقیقاتی مالی ملی را در دانشگاه سینگهوا پکن برعهده دارد. براساس نمودارهای ارائه شده از سوی سازمان ملی آمار چین، این رقم معادل حدود ۳.۳ درصد از مجموع خرده فروشی کشور در سال ۲۰۱۹ است.


وی در این سخنرانی آنلاین گفت: کاهش مصرف در سه ماه نخست سال می‌تواند رشد اقتصادی را تا سه یا چهار درصد کاهش دهد. به بازگشتی قدرتمندانه نیاز داریم و این بازگشت خود نیز به تلاش ۱۰ برابری نیاز دارد.


هزینه‌های مصرفی شالوده اقتصاد چین را تشکیل می‌دهد به طوری که سال گذشته حدود ۶۰ درصد از رشد اقتصادی این کشور را به خود اختصاص داد اما ویروس کرونا که هنوز تا مهار شدن فاصله زیادی دارد و در نتیجه آن بسیاری از مقامات دولت‌های محلی تمایلی ندارند تا تاسیسات عمومی همچون سینماها و رستوران‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند.


با وجود تخمین‌های نگران کننده ژو مین، اعداد و ارقام وی فروش خودرو را شامل نمی‌شود که در ژانویه نسبت به برهه ای مشابه در سال گذشته ۲۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده که در ۱۵ سال اخیر پایین افت ماهانه محسوب می‌شود.


فروش خودرو در دو هفته ابتدایی ماه فوریه در مقایسه با زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ به اندازه ۹۲ درصد افت کرد که عمده دلیل آن تعطیلی نمایشگاه‌ها بود. اتحادیه خودروفروشان چین اعلام کرده است که کرونا در مجموع سال ۲۰۲۰ می تواند به قیمت ضرر یک میلیونی در حوزه فروش خودرو تمام شود.

برچسب ها: اقتصاد چین کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها