12 اسفند 1398 - 08:48
آشنایی با مفاهیم اقتصادی/ ۳۱۷

پایا، سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی ACH

پایا، سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی ACH است که از طریق این سامانه برخی خدمات به مشتریان سیستم بانکی ارائه می‌شود.
کد خبر : ۱۱۲۱۰۵
بانک

به گزارش ایبِنا، خدمات قابل ارائه سامانه پایا از دو هسته کاملاً مستقل و مجزا (واریز مستقیم و برداشت مستقیم) تشکیل شده و خدمات زیر از طریق سامانه پایاپای الکترونیکی (پایا) به مشتریان سیستم بانکی ارائه می‌شود:


واریز مستقیم


شیوه‌ای از پرداخت است که طی آن صاحب‌حساب به بانک خود اجازه می‌دهد در زمان‌های خاص، مبلغ یا مبالغی را از حساب وی برداشت کند و به حساب اشخاص ذینفع در بانک‌های دیگر انتقال دهد.


از جمله موارد استفاده واریز مستقیم برای مشتریان حقیقی و حقوقی بانک می‌توان به امکان پرداخت های دسته‌ای نظیر موارد ذیل اشاره کرد:


پرداخت دستمزد، حقوق و مستمری کارکنان


پرداخت سود سهام و اوراق بهادار


پرداخت بهای خدمات و کالا


پرداخت اقساط خرید کالا، وام و تسهیلات بانکی


پرداخت اجاره بها


حواله های بین بانکی انفرادی


و ...


برداشت مستقیم


شیوه‌ای از انتقال وجه است که در آن مشتری، بانک را مجاز می‌کند مبالغ مشخصی را در زمان ‌های تعیین‌شده از حساب‌های اشخاص دیگر در بانک‌های مختلف برداشت و به حساب وی واریز کند. این امر با توافق قبلی طرفین (مشتریان بدهکار و بستانکار) صورت می‌پذیرد.


از جمله موارد استفاده برداشت مستقیم برای مشتریان حقیقی و حقوقی بانک می توان به برداشت های دسته ای از جمله موارد ذیل اشاره کرد:


پرداخت مبلغ قبوض خدمات شهری (آب، برق، گاز و ...)


پرداخت حق عضویت باشگاه‌ها و شهریه مدارس یا دانشگاه‌ها


پرداخت حق بیمه


پرداخت مالیات و عوارض


پرداخت اقساط خرید کالا، وام و تسهیلات بانکی


پرداخت آبونمان نشریات


پرداخت اجاره بهای مسکن


تسویه صورتحساب


سامانه پایاپای الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده که قادر است شبانه روز و در تمامی روزها از بانک‌ها دستور پرداخت دریافت کند. این ویژگی به بانک‌ها امکان می‌دهد تا بتوانند این خدمت را از طریق اینترنت، تلفن همراه و نظایر آن به مشتریان ارائه کنند.


مزایای استفاده از سامانه پایا


کاهش تعداد حساب‌ها: هر مشتری می‌تواند فقط از یک حساب در یک بانک برای تمامی دریافتی‌ها و پرداختی‌های خود استفاده کند و دیگر نیازی به افتتاح حساب‌های متعدد در چند بانک نخواهد داشت.


کاهش مراجعات به شعب و کاهش ترددهای درون‌شهری


تسریع در انتقال وجوه بین بانک‌ها


کاهش استفاده از اسکناس و ایران‌چک و چک‌های بین بانکی برای انتقال وجوه بین‌بانکی: استفاده از سامانه پایا به دلیل عدم نیاز به حمل و نقل چک، عدم نیاز به مراجعه به بانک گیرنده وجه و عدم وجود خطر مفقود یا سرقت شدن چک، موجب افزایش ضریب امنیت نقل و انتقالات پولی و سرعت در حواله وجه به حساب‌های موجود در سایر بانک‌ها می‌گردد.


توجه: استفاده از سامانه پایا و ساتنا در حال حاضر مشمول پرداخت کارمزد نمی باشد (رایگان است)


زمان انجام در ایام تعطیل رسمی


چنانچه حواله صادر شده در «پایا» طی روز و ساعت کار بانک‌ها صادر شود، همان روز (بسته به ساعت صدور و تایید) براساس چرخه های ذیل به حساب مقصد واریز خواهد شد. چنانچه حواله صادر شده در «پایا» در روز تعطیل و یا خارج از ساعت کار بانک ها صادر شود، روز کاری بعد به حساب مقصد واریز خواهد شد.


محدودیت انتقال


حداقل یک ریال و حداکثرمعادل ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر انتقال از شعب پست بانک و دفاتر خدمات بانکی روستایی دارای مجوز صدور پایا است انتقالات برابر این مبلغ و بیش از آن مبلغ باید به صورت چند انتقال انجام شده یا این که می‌توان از سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) استفاده کرد. جمع مبلغ انتقالات از روش مذکوردر یک دستور پرداخت محدودیت ندارد.


سقف مبلغ انتقال از درگاه اینترنت بانکینگ طی روز مجموعا مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال است و سقف صدور هر دستور پرداخت ۵۰ میلیون ریال بوده و به دلیل اینکه امکان حذف و یا برگشت هیچ دستور پرداختی پس ازصدور پیام و تسویه در سامانه پایا وجود ندارد، لذا به استفاده کنندگان از این سامانه اکیداً توصیه می‌شود در هنگام تکمیل فرم مربوطه، نهایت دقت را به عمل آورند تا مشکلی در خصوص واریز وجه به حساب ذینفع در بانک مقصد به وجود نیاید. بدیهی است در صورت ارائه اطلاعات غلط، هیچگونه مسئولیتی، متوجه بانک ارسال کننده دستور پرداخت یا واریز نخواهد بود.


مراحل انجام عملیات پایا مشتری جهت انجام عملیات پایا به دو روش زیر می‌تواند اقدام کند


۱_ دریافت نام کاربری و رمز عبور از شعب


۲_ ورود به اینترنت بانک و صدور دستور پرداخت پایا

برچسب ها: خدمات بانکی پایا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر