13 اسفند 1398 - 10:13

ظرفیت حجم مبنا دو طرفه است

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد: حجم مبنا دو طرفه است به این معنی که هم در صف‌های فروش و هم در صف‌های خرید اگر به اندازه حجم مبنا معامله نشود، قیمت سهم تغییری نخواهد کرد.
کد خبر : ۱۱۲۱۷۹
خدابخش

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، محسن خدابخش در خصوص مصوبه های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حجم مبنا دو طرفه است به این معنی که هم در صف های فروش و هم در صف های خرید اگر به اندازه حجم مبنا معامله نشود، قیمت سهم تغییری نخواهد کرد. مساله بعدی این است که وقتی قیمت ها با یک اتفاق نظر بیشتری شکل بگیرد، ماندگارتر می شود.


وی ادامه داد: بالاخره وقتی قیمت شرکت هایی در بازار تعیین می شود، باید یک حجم معقولی از آن سهام در بازار معامله شود که بگوییم ارزش کل شرکت تغییر کرده است، به این دلیل که قیمتی که شکل می گیرد بر کف پولی شرکت تاثیر می گذارد.


جلوگیری از نوسان


خدابخش در خصوص حجم مبنا و تغییر آن افزود: مساله بعدی این است ‌که حجم مبنایی که صورت گرفته و تعیین شده است باعث می شود که قیمت ها دچار نوسان با حجم کمتر نشوند و نیازمند این است که افراد با رسیدن تعداد سهام به میزان حجم مبنا تحلیل کنند، به همین ترتیب، فرصت کافی برای آنها فراهم شود.


مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس در خصوص محدودیت های کد اولی ها ابراز داشت: بازار سرمایه یک بازار تخصصی است. هدف ما این نیست که با یک ماه افراد تحلیل گر بازار شوند ولی حداقل هایی را باید بدانند، از جمله اینکه آن چیزی که برای یک شرکت مهم است تداوم سودآوری یک شرکت است و تشکیل صف خرید فاکتوری برای انتخاب سهم برای پرتفو نیست.


آشنایی با مفاهیم


وی با اشاره به آشنایی کد اولی ها با مفاهیم بازار سرمایه،خاطر نشان کرد: کداولی ها حتما باید با مفاهیمی مثل EPS و P/E آشنا باشند و باید بدانند که اصلی ترین و اساسی ترین مساله سودآور بودن شرکت است و بعد از آن به بحث دارایی های شرکت و ... می رسیم. ولی آن چیزی که شرکت را در بلند مدت رشد می دهد، فعالیت و اقدامات عملیاتی شرکت است.


در بازار سرمایه، سود تضمینی نیست


مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: بازار سرمایه یک بازار تخصصی است که یا باید دانش اولیه را کسب کنید و یا به متخصصین مراجعه کنید. علی رغم اینکه گفته ایم آنهایی که تخصص ندارند به صندوق ها مراجعه کنند. افراد فعلا در بازار فقط بازده را لحاظ می کنند. در صورتی که هیچ تضمینی برای سودآوری در بازار نیست و بازده باید در کنار ریسک سنجیده شود. افراد با مفهوم ریسک آشنا شوند و بدانند که در بازار سرمایه، سود تضمینی نیست.


وی در ادامه گفت: کسانی که می گویند در یک ماه هیچ سهامداری تحلیل گر نمی شود و ... درست است. ولی حداقل در خصوص EPS و P/E، سود شرکت و مجمع آگاهی پیدا می کند و اگر سهمی را خریداری می کند حداقل باید در مجمع سودی از آن بگیرند و فقط بحث سودسرمایه مد نظر نباشد. این ها مسائلی است که افراد باید بدانند و سپس وارد بازار شوند.


آغاز محدودیت کد اولی ها


وی با بیان این مساله که از دیروز محدودیت های معاملاتی بر روی کداولی ها اجرایی شده است بیان داشت: افرادی که از امروز کدهای معاملاتی برای آنها صادر شده است امکان معامله نخواهند داشت و پس از گذشت یک ماه و قبولی در آزمون می توانند معامله داشته باشند. اما افرادی که قصد اقدام برای تسهیلات خرید مسکن دارند و افرادی که تمایل دارند واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را خریداری کنند از این محدودیت ایجاد شده بر روی کدهای معاملاتی مستثنی هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر