در انتظار چراغ سبز مسکو؛

اوپک با بیشترین کاهش تولیدات نفت از سال ۲۰۰۸ موافقت کرد

اوپک موافقت خود را برای کاهش تولیدات به اندازه ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ اعلام کرد اما اقدامات خود را به پیوستن روسیه و سایر اعضا به این تصمیم مشروط کرد.
کد خبر : ۱۱۲۲۹۰
اوپک

به گزارش ایبِنا از رویترز، بدنبال اقدامات کشورها در راستای متوقف کردن شیوع کرونا، پیش بینی تقاضای نفت کاهش پیدا کرد و در نتیجه اوپک را بر آن داشت تا در اقدامی بی سابقه از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون، گزینه کاهش عمیق‌تر تولیدات نفت خود را مورد بررسی قرار دهد.


پیش بینی‌های رشد تقاضای نفت برای سال ۲۰۲۰ پس از مختل شدن فعالیت کارخانه‌ها، توصیه ها مبنی بر اجتناب از مسافرت و همچنین کاهش فعالیت تجاری، به شدت ریزش کرد.


بدنبال این اتفاق عربستان سعودی فشار خود را بر اوپک و متحدانش از جمله مسکو به منظور کاهش تولیدات تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز آغاز کرد؛ سعودی‌ها علاوه بر این در تلاشند تا توافق جاری کاهش تولیدات ( ۲.۱ میلیون بشکه در روز ) را که پایان ماه جاری منقضی می‌شود، تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید کنند.


اما ریاض به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک به همراه سایر کشورهای عضو اوپک همواره برای متقاعد کردن روسیه به حمایت از این اقدام تقلا کرده است.


مسکو تا اینجا اعلام کرده است که تنها از پیشنهاد تمدید توافق جاری حمایت می‌کند نه پیشنهاد جدید کاهش تولیدات.


مسکو که از سال ۲۰۱۶ و در قالب گروه غیر رسمی موسوم به اوپک پلاس در اتخاذ سیاست های تولیدات نفتی همکاری داشته است، در گذشته و در جریان مذاکرات مربوط به این موضوع مردد بود اما در دقیقه آخر توافق را امضا کرد. روسیه فردا در نشست اوپک پلاس در وین اتریش شرکت خواهد کرد.


اوپک در بیانیه ای اعلام کرد که وزرای نفتی کشورهای عضو بر سر کاهش تولیدات به اندازه ۱.۵ میلیون بشکه دیگر در روز تا پایان ژوئن توافق کرده اند که انتظار می‌رود در این تصمیم کشورهای غیراوپک به اندازه ۵۰۰ هزار بشکه مشارکت داشته باشند.


اوپک نشست بعدی خود را نهم ژوئن برگزار می‌کند.


سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی گفته است که اوپک به تنهایی نمی‌تواند بار کاهش تولیدات را به دوش بکشد و کشورهای غیر اوپک نیز باید ملحق شوند.


قیمت نفت در سال جاری حدود ۲۰ درصد ریزش داشت و در نتیجه کار توازن بودجه را برای کشورهای عضو اوپک سخت کرد این در حالی است که کرملین اعلام کرده است که بودجه مسکو با نفت بشکه ای ۴۰ دلار متوازن می‌شود. 


در صورتی که اوپک پلاس تصمیم به کاهش ۱.۵ میلیون بشکه دیگر از تولیدات خود بگیرد، مجموع تولیدات کاهش یافته آن به ۳.۶ میلیون بشکه در روز یا حدود ۳.۶ درصد از تولیدات جهانی خواهد رسید.


آخرین باری که اوپک تولیدات خود را تا این اندازه کاهش داد به سال ۲۰۰۸ و رکود بزرگ مربوط می شود، زمانی که آنها تولیدات خود را به اندازه ۴.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند.


«گری راس» بنیانگذار شرکت بلک گولد اینوسترز گفت: با توجه به کاهش تقاضای جهانی ناشی از شیوع کرونا، اوپک پلاس غیر از کاهش تولیدات، گزینه چندانی روی میز ندارد.


وی انتظار دارد که مسکو نیز موافقت کند زیرا این تصمیم به شکلی چشمگیر از لحاظ اقتصادی به سود این کشور است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر