20 اسفند 1398 - 09:12

بازگشت رونق به معاملات بورس در هفته پایانی سال

کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران هفته پایانی سال را شاهد رونق دوباره معاملات و رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها خواهند بود.
کد خبر : ۱۱۲۳۹۹
بورس

حمید کاوه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به افت کمتر از ۳ درصدی شاخص بورس در جریان معاملات بازار سرمایه در روز گذشته گفت: افت حدود ۳۰ درصدی قیمت جهانی نفت به دلیل اختلاف‌نظر میان عربستان و روسیه و افزایش عرضه نفت، یکی از دلایل اصلی افت شاخص بورس و ایجاد هیجان در کلیت بازار سهام بوده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: به دلیل تحریم‌ها حجم فروش نفت ایران به اندازه‌ای نیست که بخواهد ضربه شدیدی از کاهش قیمت جهانی نفت در مقطع کنونی بخورد. ضمن اینکه به این موضوع باید مشکلات در نقل و انتقال ارز را هم اضافه کرد.


وی اضافه کرد: هر چند سودآوری بخشی از گروه‌ها و صنایع حاضر در بازار سرمایه به نوسانات قیمت نفت وابسته بود و طبیعی است که از افزایش و یا کاهش قیمت جهانی نفت، اقتصاد کشور و برخی صنایع و شرکت‌ها دچار نوسان شوند، اما این وابستگی به اندازه‌ای نیست که کلیت بازار سرمایه نیز دستخوش تغییر شود.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با وجود این که نقدینگی خوبی به بازار سرمایه وارد شده و شاهد افزایش شمار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار سهام هستیم، اما کماکان بروز رفتارهای هیجانی در بازار سهام را شاهدیم. به عنوان مثال با کاهش قیمت جهانی نفت گروه بانکی و یارانه نیز صف فروش شد. این در حالی است که وابستگی این گروه‌ها به نفت به این میزان نیست که شاهد واکنش بسیار منفی سهامداران به این اتفاق باشیم.


وی در ادامه عامل دیگر افت شاخص بورس را شایعاتی مبنی بر تغییر رئیس سازمان بورس عنوان کرد و افزود: به هر حال هر تغییر مدیریتی در بازار سرمایه می‌تواند در این بازار ایجاد ابهام کند. به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد با حمایت از رئیس فعلی سازمان بورس می‌تواند به این شایعات پایان دهد.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم دیگر در خصوص معاملات پایان سال بازار سهام به‌صورت سنتی این است که در روزهای پایانی اسفند شاهد افزایش فشار فروش برخی از سهامداران برای تسویه معاملات اعتباری هستیم. بر این اساس با پایان یافتن این موضوع نیز معاملات بازار سهام به تعادل خواهد رسید و از فشار فروش‌ها کاسته خواهد شود.


وی همچنین عامل دیگر افت معاملات را در روز گذشته، ابهامات موجود در کاهش دامنه نوسان معامله سهام عنوان کرد و گفت: هر چند وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تغییر دامنه نوسان سهام را قویا تکذیب کرده‌اند، اما این ابهام کماکان در بازار سهام وجود دارد.


این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از این تصمیم سازمان بورس در خصوص کاهش دامنه نوسان اذعان داشت: به فاصله چند روز از افزایش حجم مبنا، این تصمیم که یک‌شبه دامنه نوسان معاملات بورس و فرابورس ۶۰ درصد کاهش پیدا کند، تصمیم درستی نبود و وزیر اقتصاد هم خیلی خوب این موضوع را تشخیص و رای بر ابطال آن داد. از این جهت این اقدام وزیر اقتصاد قابل دفاع و تقدیر است.


وی گفت: اگر قرار هست جلوی رشد هیجانی شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها گرفته شود، می‌توان با اقداماتی همچون افزایش سرعت در عرضه‌های اولیه و بالا بردن سهام شناور شرکت‌ها این اتفاق را رقم زد، وگرنه با تصمیمات یک‌شبه‌ای همچون کاهش دامنه نوسان علاوه بر ترس سهامداران و ریزش شدید بازار سرمایه، شاهد هجوم نقدینگی به سایر بازارها و تحمیل تورم مضاعف به اقتصاد کشور خواهیم بود.


این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی شرایط بازار سرمایه در روزهای انتهایی سال نیز اظهار داشت: تا پایان هفته جاری معاملات بازار به تعادل خواهد رسید و سهامداران هفته پایانی سال را نیز شاهد رونق دوباره معاملات و رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها خواهند بود.


برچسب ها: بورس رونق
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر