26 اسفند 1398 - 09:08

پایان سال و نوروزی مثبت در انتظار سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با اصلاح شاخص در روزهای گذشته و رسیدن قیمت‌ها به سطوح جذاب و از میان رفتن شایعات و ریسک‌ها، پایان سالی مثبت و همچنین نوروزی رو به رشد در انتظار شاخص و قیمت‌ها خواهد بود.
کد خبر : ۱۱۲۵۹۱
بورس

منصور کریمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به تداوم افت شاخص بوس و قیمت سهام شرکت‌های طی چند روز گذشته گفت: روند نزولی بازار سهام همیشگی نیست. در همین چند روز حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار سرمایه و پرتفوی سهامداران کاسته شده و به نوعی اصلاح عمیقی در بازار سهام انجام شده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بسیار طبیعی است که پس از هر رشد چشمگیری، اصلاح عمیقی هم در بازار سهام اتفاق بیفتد، بنابراین اصلاح شاخص و قیمت‌ها در بازارهای بورس و فرابورس دور از انتظار نبود.


وی در خصوص این موضوع که این اصلاح و استراحت برای شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام تا کجا ادامه خواهد داشت، گفت: همانطور که روند صعودی بازار سهام در یک نقطه قطع می‌شود، در بازار سرمایه نیز روند نزولی همیشگی نیست. بر این اساس نگاهی به وضعیت این بازار نشان می‌دهد، قیمت سهام شرکت‌ها به سطح جذابی برای خرید رسیده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با وجود افت سنگین شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در چند روز گذشته، خوشبختانه حجم و ارزش معاملات از سطح قابل قبولی برخوردار است که این موضوع نشان از حضور نقدینگی خوب در بازار سهام دارد. بنابراین بنظر می‌رسد از امروز روند معاملات برگشته و در روزهای پیش‌رو تا پایان سال نیز شاهد بازگشت روند صعودی شاخص و قیمت‌ها باشیم.


وی همچنین در خصوص وضعیت معاملات بازار سهام در سال جدید گفت: بنظر می‌رسد با توجه به رکودی که در سایر بازارها حاکم است و همچنین ویروس کرونا نیز این رکود را سنگین‌تر کرده است، و از سوی دیگر نقدینگی خوبی که در بازار سهام وجود دارد و اصلاحی سنگینی هم که اخیرا در این بازار اتفاق افتاده، دستکم در ایام نوروز بازار سهام سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند و می‌توان این نوید را به معامله‌گران داد که در چند روز باقی مانده از سال ۹۸ و همچنین در نوروز ۹۹ بازار سهام تعادل و رشد قیمت‌ها را تجربه خواهد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص افت بیش از ۶۰ واحدی شاخص بورس و ریزش ۳۰ درصدی قیمت سهام شرکت‌ها طی چند روز گذشته نیز تصریح کرد: با توجه به حجم بالای نقدینگی موجود در بازار سرمایه نباید شاهد این حجم از ریزش و اصلاح در بازار سهام می‌بودیم، اما شایعاتی مبنی بر تعطیلی بورس تهران و نیز قرنطینه شدن شهرها این افت و اصلاح را عمیق کرد.


وی اضافه کرد: همان‌طور که همواره به سهامداران توصیه می‌شود نباید به‌طور هیجانی در صف‌های خرید قرار گرفته و به دادوستد سهام بپردازند، در این‌گونه موارد هم توصیه می‌شود بدون دلیل و تنها مبنی بر شایعات اقدام به فروش سهام خود نکرده و در صف‌های فروش نایستند.


این کارشناسی بازار سرمایه با اشاره به این که اصلاحات شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها زودگذر است و با پایان یافتن تسویه اعتباری بازاری مثبت و رو به رشد به استقبال سال جدید می‌رود، تاکید کرد: در شرایط فعلی اقتصادی، همه مولفه‌ها و دورنماها رشد بازار سرمایه را پیش‌بینی می‌کنند، بنابراین نباید دچار هیجان شد و با انتشار شایعه‌ای اقدام به فروش سهام در این بازار کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر