06 فروردين 1399 - 09:11

افزایش ۶ درصدی شاخص فرابورس در اسفند ۹۸

ارزش کل بازار فرابورس و شاخص این بازار (آیفکس) در پایان معاملات اسفند ۹۸ به ترتیب رشد ۶ و ۷ درصدی را به ثبت رساندند.
کد خبر : ۱۱۲۷۹۵
فرابورس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در اسفندماه سال گذشته نشان می‌دهد طی ۱۹روز معاملاتی تعداد ۵۱میلیارد و ۳۷۹میلیون ورقه بهادار در ۱۴میلیون و ۶۴۹هزار نوبت به ارزش ۶۵۴هزار و ۹۴۰میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده که به ترتیب از رشد ۱۷۲درصدی حجم، افزایش ۳۴۵درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۳۲۶درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.


این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه بهمن ۲۷۰۴میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۳۴۴۷۱میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در اسفند ۹۸ تغییر مالکیت ۳میلیارد و ۷۲۰میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۲هزار و ۹۰۳میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۲۵میلیارد و ۴۴۴میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۵۱هزار و ۴۸۰میلیارد ریال را به خود دید که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۸۵درصدی حجم و رشد ۵۴۴درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۲۹۱درصدی حجم و ۱۰۱۹درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با اسفندماه سال ۹۷ است.


این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۲۲۰میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۹۷هزار و ۲۹۴میلیارد ریال معامله شده بود که از افزایش ۱۴۹درصدی حجم و ۱۵۲درصدی ارزش معاملات این بازار در اسفندماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.


افزون بر این، بالغ بر ۱۴۹۷میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش یک میلیارد و ۸۷۰میلیون ریال و ۳ میلیون و ۴۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۱۷۵۰میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفت که نشان از افزایش ۲۰۳درصدی حجم و رشد ۲۴۸درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین رشد ۱۰۵درصدی حجم و افزایش ۹۲درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با اسفندماه ۹۷ دارد.


این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات اسفندماه ۹۸ را از ارتفاع ۶۲۰۷واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۶درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۶۵۹۱واحد رسید و افزایش ۱۹۲درصدی را هم از ابتدای سال گذشته به نام خود ثبت کرد.


ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه بهمن ۶۵۰۵هزار و ۴۱۱میلیارد ریال بود در پایان اسفند با ثبت رشد ۷درصدی به عدد ۶۹۵۵هزار و ۱۷۹میلیارد ریال رسید و بدین ترتیب رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۱۷۰درصد ارتقاء داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها