13 فروردين 1399 - 15:36

کاهش فعالیت صنعتی ‌ژاپن با بیشترین سرعت در ۱۱ سال اخیر

همزمان با تلاش سومین اقتصاد بزرگ جهان و کاهش شدید تقاضای خارجی و داخلی به دلیل شیوع کرونا، فعالیت صنعتی ژاپن در ماه مارس با بیشترین سرعت خود در یک دهه اخیر کاهش یافت.
کد خبر : ۱۱۲۹۲۱
ژاپن

به گزارش ایبِنا از رویترز، کُند شدن فعالیت صنعتی ژاپن، تازه‌ترین نشانه از دردی است که تجارت و اقتصاد این کشور به واسطه پاندمی کرونا گرفتار آن شده است و بر چالش‌های سخت پیش روی سیاستگذاران آن صحه می‌گذارد.


شاخص نهایی مدیران خرید تولیدکنندگان (پی‌ام‌آی) جیبون بانک ژاپن، از ۴۷.۸ در ماه فوریه به ۴۴.۸ در ماه مارس کاهش یافت تا پایین رکورد آن از آوریل ۲۰۰۹ به ثبت برسد.


«جو هایس» اقتصاددان موسسه IHS Markit که گردآورنده این تحقیق است، گفت: احتمال رکود بیشتر بخش صنعت در ماه‌های آتی بالا است. در مجموع، آثار مخرب و افزایشی کووید-۱۹ بر اقتصاد جهان، احتمال احیای تند و پرشتاب (موسوم به روند V شکل) را کاهش داده است.


براساس این تحقیق، کاهش خروجی و سفارشات جدید به سطوحی رسیده است که از آوریل ۲۰۱۱ یعنی یک ماه پس از آنکه زمین لرزه و سونامی ژاپن را تخریب کرد، بی‌سابقه بوده به طوری که برخی از شرکت‌ها تولیدات خود را به طور کامل متوقف کرده‌اند.


در بحبوحه فشار شدید اقتصادی وارد شده بر شرکای تجاری کلیدی ژاپن در کشور چین و سایر بخش‌های آسیا، سفارشات جدید صادرات به شکلی چشمگیر کاهش پیدا کرده است.


براساس تحقیق انجام شده توسط یک بانک مرکزی، تولیدکنندگان برای نخستین بار در هفت سال اخیر و در سه ماه منتهی به مارس، نسبت به آینده بدبین شده و در نتیجه فشارهای وارد بر سیاستگذاران نیز تشدید شده است.


رشد اقتصادی ژاپن تحت تاثیر افزایش چشمگیر مالیات فروش و همچنین جنگ تجاری چین و آمریکا، در سه ماهه منتهی به دسامبر سال گذشته، با بیشترین سرعت در ۵ سال و نیم اخیر کاهش پیدا کرد.


بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ۶ ماه متوالی کاهش فعالیت اقتصادی، ژاپن را در سه ماه جاری در رکود فرو ببرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر