20 فروردين 1399 - 14:01
برآورد بانک مرکزی فرانسه؛

ضربه کرونا به رشد اقتصادی فرانسه در سه ماهه نخست سال ۶درصد بود

براساس برآورد بانک مرکزی فرانسه، رشد اقتصادی این کشور احتمالا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ و در مقایسه با سه ماهه پیش از آن ۶درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۱۳۰۸۸
فرانسه

به گزارش ایبِنا از رویترز، این بیشترین کاهش سه ماهه رشد اقتصادی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم است به طوری که برآورد تازه بانک مرکزی فرانسه از رکورد قبلی که در سه ماهه دوم سال ۱۹۶۸ با منفی ۵.۳ درصد ثبت شده بود، سبقت گرفته است؛ در آن دوران فرانسه درگیر جنگ‌ داخلی و تظاهرات گسترده دانش‌آموزی و مدنی بود.


دولت فرانسه از ۱۷ مارس فرمان «در خانه ماندن» را صادر کرده و این دستور به طور رسمی تا ۱۵ آوریل پابرجا خواهد بود و دولت این کشور اعلام کرده است که در صورت صلاحدید آن را تمدید خواهد کرد.


مطابق اعلام بانک مرکزی فرانسه، قرنطینه خانگی در یک هفته مشخص در ماه مارس موجب شد تا فعالیت اقتصادی فرانسه تقریبا به یک سوم کاهش پیدا کند.


با در نظر گرفتن این سطح از کاهش فعالیت، فرانسه به ازای هر دو هفته‌ای که در قرنطینه بماند، شاهد کاهش فعالیت اقتصادی سالانه به اندازه ۱.۵ واحد درصد خواهد بود.


این پیش بینی بانک مرکزی فرانسه با پیش برآوردهای مرکز رسمی آمار فرانسه (INSEE) و همچنین تعدادی از اندیشکده‌های مستقل این کشور همخوانی دارد.


دولت فرانسه ماه گذشته بسته نجات اقتصادی را به ارزش ۴۵ میلیارد یورو فعال کرد که عمدتا شامل تعویق بازپرداخت مالیات بود و علاوه بر این بیش از ۳۰۰ میلیارد یورو بودجه به منظور اعطای وام با ضمانت دولتی به شرکت‌های بحرانزده اختصاص داده است.


در نتیجه این اقدامات، دولت فرانسه تخمین زده است که کسری بودجه این کشور در سال جاری، بیش از ۳ درصد رشد اقتصادی آن با تورم مواجه شود و «فرانسوآ ویلروی دو گالهو» رییس کل بانک مرکزی این کشور گفت که هر دو هفته قرنطینه یک واحد درصد به کسری بودجه اضافه خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر