02 ارديبهشت 1399 - 07:26

بهای معاملات آتی نفت خام آمریکا منفی شد

به دنبال روند کاهشی تقاضا و تکمیل شدن ظرفیت انبارهای آمریکا، معاملات آتی نفت خام آمریکا برای نخستین بار در تاریخ منفی شد.
کد خبر : ۱۱۳۴۹۴
نفت

به گزارش ایبنا از سی ان بی سی، قراردادهای ماه مه نفت وست تگزاس اینترمیدیت که امروز (سه شنبه) منقضی می شود، با کاهش بیش از ۱۰۰ درصدی، با قیمت منفی ۶.۷۵ دلار به ازای هر بشکه انجام شد. بهای قراردادهای ماه ژوئن نیز حدود ۱۶ درصد افت داشت.


این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز با کاهش ۸ درصدی به ۲۵.۸۳ دلار رسید. براساس گزارش سی ان بی سی یک دلیل برای اختلاف قیمت دو شاخص اصلی نفت، انبار است؛ برنت در مرکز دریای شمال یعنی جایی که نفتکش های مورد استفاده به عنوان انبار، ظرفیت و قابلیت دسترسی بالایی دارند، قیمت گذاری می شود در حالیکه انبارهای نفت خام آمریکا در این کشور محدود بوده و در محاصره خشکی است و متعاقب آن، جابجایی و حمل و نقل آن نسبتا دشوارتر است.


در نتیجه، برنت از حیث حساسیت به شوک ناشی از ویروس کرونا در مقایسه با وست تگزاس اینترمیدیت تحت تاثیر کمتری قرار دارد زیرا با کاهش تقاضا انبارها پر می شوند و قیمت ها در آمریکا سریع تر واکنش نشان می دهند.


از زمان آغاز فروش نفت آمریکا در بازار نایمکس نیویورک در سال ۱۹۸۳، این نخستین باری است که معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمیدیت با قیمت زیر صفر دلار انجام می شود. دنیل هاینس تحلیلگر ارشد کالا در ÀNZ می گوید: شرایط آمریکا کاملا بحرانی است. بدیهی است بازاری که نسبتا توسط خشکی محاصره شده در آنجا وجود دارد و در نتیجه فروپاشی تقاضا، شاهد فشار واقعی بر ظرفیت انبارها در این کشور هستیم. فکر می کنم قیمت ها همچنان تحت فشار خواهد بود.


براساس آمار هفته گذشته منتشر شده توسط سی ان بی سی، محموله های نفتی ارسالی از عربستان به آمریکا از زمان شیوع کرونا و آغاز جنگ نفتی (مابین ریاض و مسکو)  تقریبا چهار برابر شده است به طوریکه محموله های ارسالی به طور میانگین از ۳۶۶ هزار بشکه در روز در فوریه به ۸۲۹ هزار و ۵۴۰ بشکه در مارس و ۱ میلیون و ۴۶ هزار بشکه در دو هفته نخست آوریل افزایش داشته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر