05 ارديبهشت 1399 - 09:05
آرگون در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح کرد؛

ضرورت افزایش عرضه‌های اولیه و واگذاری دارایی‌ها در بازار سرمایه

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به افزایش ورود نقدینگی به بورس، گفت: برای جلوگیری از حبابی شدن قیمت برخی شرکت‌ها، افزایش عرضه‌های اولیه و واگذاری دارایی‌های دولت ضروری است.
کد خبر : ۱۱۳۵۱۷
بورس

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره رشد شاخص بورس در هفته‌های اخیر و همچنین برنامه دولت برای عرضه سهام خود در بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی از طریق صندوق‌های قابل معامله (ETF)، اظهار داشت: دولت نیازمند به واگذاری دارایی‌های خود به هر شکل ممکن از جمله صندوق‌های قابل معامله (ETF) است زیرا علاوه بر کاهش بهای جهانی نفت و کاهش حجم صادرات، بخشی از درآمدهای مالیاتی دولت نیز به دلیل آسیبی که کسب‌وکارها از کرونا دیده‌اند، عملی نخواهد شد.


وی با اشاره به کاهش بهای جهانی نفت و تسهیلات دولت درباره معافیت‌های مالیاتی به بنگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: به طور عملی فروش نفت ایران به دلیل کاهش تقاضای جهانی بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز نخواهد بود و از سوی دیگر قیمت آن نیز کمتر از ۲۰ دلار است و ما شاهد کسری بودجه دولت از این بخش خواهیم بود.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ نه تنها درآمدهای دولت از محل فروش نفت و اخذ مالیات کاهش پیدا خواهد کرد، بلکه هزینه‌های آن نیز به دلیل حمایت از مردم و کسب‌وکارها و همچنین هزینه‌های درمان به دلیل شیوع کرونا بالا رفته است؛ این موضوع می‌طلبد که دولت دارایی‌های خود را واگذار کند.


نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: دولت اگر تصمیم به چاپ پول یا برداشت از منابع بانک مرکزی برای کمک به کسب‌وکارها و مردم داشته باشد، اقدامی تورم‌زا خواهد بود و بهترین راه، فروش دارایی‌های دولت است.


آرگون به حجم نقدینگی موجود در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بازارهای موازی بازار سرمایه از جمله بازار مسکن، طلا و ارز جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارند و این نقدینگی در ماه‌های اخیر جذب بازار سرمایه شده است. در شرایط فعلی تقاضا در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و اگر عرضه‌های اولیه و فروش اموال دولتی در آن بیشتر نشود، سهام تعدادی از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های کوچک به طور حبابی بالا خواهد رفت.


وی ادامه داد: افزایش عرضه‌های اولیه و دارایی‌ها و اموال دولت منجر به تقویت بخش عرضه در بازار سرمایه می‌شود و علاوه بر مناسب‌سازی قیمت‌ها، نیاز دولت به نقدینگی را نیز برطرف می‌کند.


این فعال اقتصادی در عین حال افزود: ابهامی که در خصوص صندوق‌های قابل معامله وجود دارد، نحوه مدیریت آنها پس از عرضه است، زیرا این سهم‌ها از جمله سهام دولت در بانک‌ها به نوعی سهم طلایی محسوب می‌شوند و باید مشخص شود بعد از فروش آنها با قیمت خرده‌فروشی، مدیریت با چه کسی خواهد بود؟

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر