07 ارديبهشت 1399 - 17:07
داده‌های اداره کل گمرک چین؛

واردات نفت خام از مسکو به پکن در ماه مارس ۳۱درصد افزایش یافته است

نفت خام وارداتی به چین از عربستان در ماه مارس نسبت به سال گذشته ۱.۶درصد کاهش یافته و این در حالی است که خرید نفت این کشور از دومین تولیدکننده بزرگ جهان یعنی روسیه ۳۱ درصد افزایش پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۱۳۶۸۳
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، پالایشگاه‌های چین با وجود کاهش تقاضای داخلی سوخت و ریزش نرخ پالایش به دلیل شیوع کووید-۱۹، اقدام به دپو کردن محموله‌های ارزان‌تر کردند و در نتیجه واردات نفت خام به این کشور در مقایسه با مدتی مشابه در سال گذشته ۴.۵ درصد افزایش یافته و به ۹.۶۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.


براساس داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، محموله‌های وارداتی نفت خام از عربستان سعودی ۷.۲۱ میلیون تُن یا به عبارتی ۱.۷ میلیون بشکه در روز بوده است.


این رقم در مقایسه با سال گذشته روزانه ۱.۷۳ میلیون بشکه کمتر است؛ میانگین روزانه واردات در جریان دو ماه نخست سال جاری ۱.۷۹ میلیون بشکه در روز بوده است.


داده‌های مذکور حاکی از آن است که عرضه نفت خام روسیه به چین در ماه گذشته ۷.۰۲ میلیون تن یا ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز بوده که البته در مقایسه با رقم ثبت شده ۱.۷۱ میلیون بشکه در روز در دو ماه نخست سال کاهش داشته است.


در حالی که بیشتر پالایشگاه‌های دولتی چین به منظور کاهش موجودی ذخایر سوخت، کاهش عمیق تولیدات خود را در ماه مارس حفظ کردند اما پالایشگاه‌های خصوصی همزمان با جنگ نفتی درگرفته مابین مسکو و ریاض بر سر افزایش تولیدات که منجر به کاهش قیمت نفت شد، با تشدید فعالیت، حاشیه سود پالایشی خود را افزایش دادند.


عربستان و سایر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و همچنین سایر تولیدکنندگان، بر سر کاهش تولیدات به توافقی جدید دست یافتند اما بسیاری بر این باورند که کاهش بیشتر تولیدات همچنان الزامی است.


واردات نفت خام آمریکا به چین در ماه مارس نزدیک صفر باقی ماند.


پس از کاهش واردات نفت خام آمریکا به دلیل جنگ تجاری در گرفته مابین واشنگتن و پکن، انتظار می‌رفت این رقم پس از برداشته شدن تعرفه‌های اعمال شده از سوی چین بر کالاهای آمریکایی از جمله نفت در اوایل مارس، افزایش یابد.


مطابق داده‌های منتشر شده، نفت خام ونزوئلا نیز برای پنجمین ماه متوالی به چین وارد نشد و دلیل آن هم قطع کامل همکاری شرکت ملی نفت چین با ونزوئلا به منظور اجتناب از نقض تحریم‌های ثانویه آمریکا، بود.


چین عمده خریدار نفتی کاراکاس محسوب می‌شود.


علاوه بر این، با وجود اینکه کوچک‌ترین نشانه‌ای از هرگونه تسهیل تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن بر صادرات نفت ایران دیده نمی‌شود، آمار و اطلاعات مذکور حاکی از آن است که واردات نفت خام تهران به چین با افزایش ۱۱.۳ درصدی نسبت به سال گذشته، ۲.۵۵۸ میلیون تن بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر