19 ارديبهشت 1399 - 10:52

بانک مرکزی انگلیس: بریتانیا در آستانه بدترین رکود ۳۰۰سال اخیر است

بانک مرکزی انگلیس با تعویق رونمایی از محرک‌های بیشتر و اشاره به اینکه ضربه ناشی از کرونا می‌تواند بزرگ‌ترین رکود۳۰۰سال اخیر را در سال۲۰۲۰برای بریتانیا رقم بزند،برای اتخاذ تدابیر تازه اعلام آمادگی کرد.
کد خبر : ۱۱۴۰۲۱
بانک مرکزی انگلیس

به گزارش ایبِنا از اکونومیک تایمز، بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که کمیته سیاست پولی آن، نرخ بهره را در کف تاریخی یعنی ۰.۱ درصد نگه داشته و همچنان برنامه خرید اوراق قرضه را که عمدتا بدهی‌های دولت بریتانیا را شامل می‌شود، روی ۶۴۵ میلیارد پوند (۷۹۷ میلیارد دلار) هدفگذرای کرده است.


با این حال، دو تن از سیاستگذاران این کمیته یعنی «مایکل سوندرز» و «جاناتان هسکل» به افزایش توان خرید اوراق قرضه به ارزش ۱۰۰ میلیارد پوند دیگر، رای دادند.


بانک مرکزی انگلیس در برنامه‌ای که آن را سناریوی مصور می‌خواند، پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی بریتانیا در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شده و در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۵ درصدی احیا شود.


این نهاد اعلام کرده است که چنین سناریویی نیازمند محرک‌های مالی و پولی بسیار هنگفت و قابل توجهی است.


بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که بانک مرکزی انگلیس ماه آینده، یعنی پیش از آنکه ۲۰۰ میلیارد پوند مضاعفی که در ماه مارس به این برنامه اختصاص داده است، تمام شود، برنامه خرید دارایی را تشدید کند.


«اندرو بیلی» رییس بانک مرکزی انگلیس در این باره گفت: بانک مرکزی متناسب با تحولات دورنمای اقتصادی و براساس نیاز در راستای ثبات مالی و پولی که برای توسعه بلندمدت امری ضروری است، اقدام و نیازهای مردم این کشور را تامین خواهد کرد. این موضوع، تعهد محض و تغییرناپذیر ما است.


دولت بریتانیا پیش از این، در تلاش برای مقابله با آثار قرنطینه مرتبط با پاندمی، اقداماتی تعجیلی به ارزش ۱۰۰ میلیارد پوند در راستای افزایش هزینه ها و تدابیر مالیاتی، اتخاذ کرده است.


بانک مرکزی انگلیس انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی بریتانیا در بازه زمانی آوریل تا ژوئن ۲۵ درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری با افزایش دوبرابری به ۹ درصد برسد.


بدنبال اطلاعیه بانک مرکزی انگلیس، ارزش پوند استرلینگ برابر دلار آمریکا نیم سِنت رشد کرد و سپس اندکی از ارزش خود را از دست داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر