29 ارديبهشت 1399 - 13:26
متاثر از پیش‌بینی احیای اقتصادی فدرال رزرو؛

بهای نفت در آستانه انقضای قراردادهای ژوئن، بیش از یک دلار رشد کرد

به دنبال کاهش تولیدات نفت و بروز نشانه‌ها مبنی بر احیای تدریجی تقاضا در بحبوحه تسهیل محدودیت‌های کرونا، قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت و هیچ نشانه‌ای از ریزش ماه گذشته WTI نیز دیده نشد.
کد خبر : ۱۱۴۳۳۸
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، نفت خام برنت با ۱.۳۳ دلار یا ۴.۱ درصد رشد، هر بشکه ۳۳.۸۳ دلار معامله شد. هر بشکه وست تگزاس اینترمیدیت نیز پس از رسیدن به بالاترین سطح خود از ۱۶ مارس تاکنون، با رشد ۱.۵۶ دلاری با ۵.۶ درصدی به قیمت ۳۱.۰۸ دلار خرید و فروش شد. نزدیک‌ترین قراردادهای فعال WTI برای تحویل در ماه جولای نیز ۳۱.۰۵ دلار قیمت‌گذاری شد.


«استیفن اینز» استراتژیست ارشد بازار در آکسی کورپ، با اشاره به محدودیت های اعمال شده برای تحدید شیوع کرونا گفت: همزمان با افزایش تدابیر تسهیلی در مورد محدودیت‌های رفت و آمد، قیمت نفت احتمالا روند صعودی به خود خواهد گرفت.


قراردادهای ژوئن وست تگزاس اینترمیدیت فردا (سه شنبه) منقضی می‌شود اما نشانه‌های اندکی از تکرار اتفاق ماه گذشته و سقوط تاریخی بهای آن به زیر صفر در آستانه انقضای قراردادهای ماه مارس دیده می شود؛ علاوه بر این، نشانه هایی از افزایش تقاضا برای نفت و فرآورده های سوختی از اعماق تاریخی آن به چشم می‌خورد.


علاوه بر این، به دنبال کاهش بی سابقه فعالیت تعدادی از چاه های نفت و گاز طبیعی در آمریکا برای دومین هفته متوالی، تولیدات نیز روند کاهشی در پیش گرفته است. این موضوع تا اندازه ای به تعدیل نگرانی ها در خصوص کاهش ظرفیت انبار کاشینگ در ایالت اوکلاهاما برای ذخیره وست تگزاس اینترمیدیت منجر شد.


بورس کالای شیکاگو که معاملات آتی WTI نیز در آن انجام می‌شود، کارگزاری‌ها و صندوق نفتی ایالات متحده (بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری بورسی با تمرکز بر معاملات نفت در آمریکا)، همگی اقداماتی را اتخاذ کردند که در آستانه انقضای تاریخ قراردادهای وست تگزاس اینترمیدیت، از کاهش احتمال ریزش قیمت‌ها حکایت دارد.


این رویکرد مثبت با اظهارات خوشبینانه «جروم پاول» رییس فدرال رزرو مبنی بر احتمال احیای اقتصادی در پایان سال جاری، تقویت شد. عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان هفته گذشته اعلام کرد که به طور داوطلبانه و مضاف بر توافق اوپک پلاس، تولیدات نفت خود را به اندازه یک میلیون بشکه دیگر کاهش خواهد داد.


ریاض و کویت ماه گذشته بر سر توقف تولیدات از میدان نفتی مشترک الخفجی از اول ژوئن، به توافق رسیدند. همزمان با افزایش تدریجی و آرام تقاضای نفت، تحلیل گران گروه مشاوره سیاسی اوراسیا انتظار دارد که در طول سال ۲۰۲۱ کاهش چشمگیر تولیدات حفظ شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر