18 خرداد 1399 - 09:25
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

هدف بانک مرکزی در تنظیم نرخ سود بازار بین بانکی محقق شد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با تاکید بر تصمیم صحیح دولت در زمینه صندوق‌های ETF، گفت: بانک مرکزی به هدف تنظیم نرخ سود در بازار بین بانکی رسید.
کد خبر : ۱۱۴۷۲۴
صالح آبادی

علی صالح آبادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، درباره اجرای عملیات بازار باز و فعالیت بانک‌ها در این زمینه، گفت: اتفاقی که درباره عملیات بازار باز در سیستم افتاد، کاهش نرخ سود بین بانکی بود و نرخ بازار بین بانکی تا ۹ درصد کاهش یافت و با توجه به این شرایطی که در بازار بین بانکی داریم، خیلی ضرورتی ندارد که بانک‌ها اقدام ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.


وی افزود: به نظر من بانک مرکزی در زمینه نرخ سود نه تنها به هدف مدنظر رسیده بلکه از هدف هم عبور کرده و نرخ سود در بازار بین بانکی به گونه ای است که با توجه به این موارد حجم معاملات بالا نیست که امری طبیعی است.


لزوم توجه سرمایه‌گذاران به ریسک بازار سرمایه


مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه با اشاره به جلسه اعمال نرخ سود ۱۵ درصد در سیستم بانکی، درباره اجرای آن، نیز گفت: مصوبه ای که شورای هماهنگی بانک های دولتی و خصوصی اتخاذ کردند در سیستم بانکی اجرایی شده و بسته به تحولات آینده امکان بازنگری هم دارد، اما در حال حاضر در حال اجرا است.


صالح آبادی درباره اینکه آیا با توجه به اقتصاد ایران و رونق قابل توجه بازار سرمایه، نرخ ۱۵ درصد مناسب است؟ گفت: با توجه به شرایط فعلی امکان مقایسه وجود ندارد، زیرا در بازار سرمایه نوسان وجود دارد و بازاری پر ریسک است و طیف هایی که در این بازار سرمایه‌گذاری می کنند تمامی ریسک ها را پذیرفته اند.


وی ادامه داد: درباره بازار پول آنچه درباره نرخ سود بانکی مهم است، رابطه نرخ سود با تورم است. درست است که نرخ بازار بین بانکی در حال حاضر کاهش یافته، اما بازنگری و تعیین نرخ سود سپرده ها ارتباطی با تورم دارد و این روابط باید مدنظر باشد و صرفا نرخ بازده کوتاه مدت در بازار سرمایه و یا کاهش کوتاه مدت نرخ بازار بین بانکی نمی تواند مبنای تغییر نرخ سود سپرده ها باشد و باید روندها مدنظر باشد.


این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در ادامه درباره ابزار ETF، اظهار داشت: این ابزار در زمانی که در سازمان بورس بودم شکل گرفت و راه اندازی شد و به طور کلی یکی از ابزارهایی که خوب بود و دولت می تواند ۲۰ درصد سهامی که براساس اصل ۴۴ از شرکت ها در اختیار دارد را در صندوق‌های ETF وارد کرده و مدیریت دولت را به مدت یکسال حفظ می کند و اگر پس از آن تعداد سهامداران تعداد قابل توجهی از یونیت های صندوق های سرمایه گذاری ETF را جذب کنند می توانند در مجمع شرکت کنند و حق رای نیز داشته باشند.


به گفته صالح آبادی، این ابزار بسیار خوب است و تصمیم اینکه این سهم های دولتی را وارد صندوق های ETF کنند و از طریق آنها واگذاری ها انجام شود، تصمیم خوبی است. صندوق بانک ها شکل گرفته و پالایشگاهی و تخصصی نیز در آینده راه اندازی خواهد شد.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در پایان تاکید کرد: اما اینکه یک سهامدار قصد ورود به این بازار را دارد، بستگی به بررسی و پیش بینی سهامدار دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر