21 خرداد 1399 - 08:54

کاهش قیمت اوراق تسه طی روزهای آینده

مدیر امور مالی بانک مسکن وعده داد طی روزهای آینده قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تعدیل شود.
کد خبر : ۱۱۵۰۰۲
اوراق تسهیلات مسکن

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا اظهار کرد: در ماه های گذشته هم افزایی برخی موضوعات همچون انباشت تقاضای تسهیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا، خریداری اوراق تسه توسط افراد تازه وارد در بورس با تصور سرمایه گذاری در سهام و همچنین کاهش سفارشات فروش اوراق به دلیل عدم مراجعه برخی فروشندگان به شعب بانک بر اساس توصیه های بهداشتی مبنی بر خودداری از ترددهای غیرضروری، موجب عدم تعادل در معاملات اوراق شده به نحوی که بر خلاف انتظار و علیرغم فزونی قابل توجه اوراق موجود در بازار نسبت به تقاضای تسهیلات، رشد قیمت در نمادهای مختلف تسه را به همراه داشته است.


وی افزود: اگرچه ایجاد دارایی تسه صرفا برای مشتریان سجامی امکان‌پذیر است، اما با پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد به منظور تقویت عرضه اوراق در شرایط فعلی، بر اساس امتیازات تخصیص یافته به مشتریان در ماه‌های گذشته، در حدود ۲ میلیون و پانصد هزار برگ اوراق توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) برای مشتریان غیر سجامی ایجاد شود که این افراد کافی است اصطلاحا سجامی شوند تا در صورت تمایل بتوانند نسبت به فروش اوراق خود اقدام کنند. از سوی دیگر بانک با هدف تسهیل ثبت نام مشتریان در سجام، قبلاً نسبت به بارگذاری اطلاعات آنان در سامانه مذکور اقدام کرده و آنان می‌توانند به راحتی با تایید اطلاعات خود در سامانه و مراجعه به مراکز متعدد احراز هویت، فرایند ثبت نام خود را تکمیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: به زودی در شعب منتخب بانک مسکن نیز امکان احراز هویت مشتریان در سجام فراهم خواهد شد و مشتریان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به سایر مراکز احراز هویت، این خدمت را از طریق شعب بانک مسکن دریافت کنند.

مدیر امور مالی بانک مسکن در عین حال تاکید کرد: میزان اوراق موجود در بازار به مراتب بیشتر از تقاضای تسهیلات است و با توجه به مدت اعتبار محدود این اوراق، افزایش غیر منطقی قیمت آن تداوم نخواهد داشت. رصد معاملات صورت گرفته در روزهای اخیرنیز حاکی از آن است که به تقاضای انباشته شده تسهیلات، تا میزان قابل توجهی پاسخ داده شده است. لیکن به منظور تسریع در بازگشت قیمت‌ها به تعادل، اقداماتی در جهت کاهش تقاضای غیر تسهیلاتی و افزایش عرضه اوراق صورت پذیرفته که نتایج این اقدامات در روزهای آتی مشخص خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه هدف اصلی اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن این است که فرصت استفاده از تسهیلات مسکن بدون نوبت را در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهد، افزود: به همین خاطر و به منظور کاهش سفته بازی در بازار اوراق مسکن، محدودیت چهار ماهه برای انجام معاملات اوراق وضع شده و این محدودیت به این معناست که خریدار اوراق، باید حداقل چهار ماه برای فروش مجدد آن، منتظر بماند. با این محدودیت، قصد کسب سود از معاملات مکرر اوراق در بازار وجود ندارد و عمدتاً دریافت کنندگان تسهیلات مسکن، متقاضی خرید اوراق خواهند بود.

عسکرپور تاکید کرد: با توجه به وضعیت واقعی مقدار عرضه و تقاضای واقعی تسه، انتظار می رود در روزهای آتی روند رشد ناگهانی اخیر قیمت در اوراق تسه متوقف و قیمت ها متعادل شوند.

برچسب ها: تسه تسهیلات مسکن
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر