بانک مرکزی اروپا؛

وام‌های اعطایی به بانک‌های اروپا به رکورد ۱.۳۱ تریلیون یورو رسید

براساس اعلام بانک مرکزی اورپا، بانک‌های منطقه یورو رقم رکوردشکن ۱.۳۱ تریلیون یورو از این نهاد وام گرفته‌اند تا با استفاده از نرخ سود منفی تقاضای فزاینده شرکت را در عمیق‌ترین رکود تاریخ برآورده کنند.
کد خبر : ۱۱۵۲۶۷
بانک مرکزی اروپا

به گزارش ایبِنا از رویترز، عملیات تامین اعتبار مجدد بلندمدت (TLTROs) بانک مرکزی اروپا که ۶ سال پیش راه‌اندازی شد، اوایل سال جاری و در راستای کمک به اقتصاد برای مقابله با بحران کووید-۱۹ مجددا طراحی شد و بانک‌ها با استفاده از آن وام‌هایی با نخ بهره منفی یک درصد دریافت کردند.


مجموع وام اخذ شده با رقم ۱.۳۱ تریلیون یورو از پیش بینی‌های تحلیلگران که عددی در حدود یک تریلیون یورو را تخمین زده بودند، بسیار بیشتر است؛ پیش بینی‌ها به طور کلی مابین ۹۰۰ میلیارد و ۱.۴ تریلیون یورو نوسان می‌کرد. اگرچه مبلغ وام اخذ شده تحت این تسهیلات نسبت به سایر تسهیلات قبلی این نهاد بیش از دو برابر بزرگ‌تر است.


نرخ بهره منفی بدان معنا است که بانک‌هایی که برای دریافت آن اقدام می‌کنند،  بدون هیچ قید و شرط برای مدت یک سال نرخ بهره ۰.۵۰ درصد دریافت می‌کنند.


نرخ بهره برای مدت زمان باقیمانده بازپرداخت وام معادل منفی ۰.۵ درصد خواهد بود.


این برنامه ترازنامه بانک مرکزی اروپا را افزایش داده و امیدهای این نهاد را مبنی بر تداوم وام دهی توسط بانک ها تقویت می‌کند، حتی اگر اقتصاد به اندازه یک دهم کوچک شود و در نتیجه تا پیش از بازگشایی کامل اقتصاد پس از بگذر از بحران، به بقای شرکت‌ها کمک می کند.


بانک مرکزی اروپا که وظیفه نظارت بر بزرگ ترین بانک های این بلوک را برعهده دارد، در حال حاضر به بانک‌ها اجازه داده است تا بدون جریمه از بافرهای خود استفاده کنند؛ اقدامی که با هم در جهت افزایش وام دهی انجام شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر