ترکیه برای نخستین بار در مبادلات خود با پکن از یوآن استفاده کرد

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که برای نخستین بار و تحت توافق سوآپی که پیش‌تر منعقد شده، از تسهیلات اعتباری با یوآن چین استفاده کرده است.
کد خبر : ۱۱۵۳۰۲
یوآن

به گزارش ایبِنا از نیوریوک تایمز، براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه در جریان این تراکنش، شرکت‌های ترکیه‌ای در بخش‌های مختلف از طریق بانک‌ها صورتحساب‌های واردات خود را از چین و با استفاده از یوآن پرداخت کرده‌اند.


بانک مرکزی ترکیه اضافه کرد که این اقدام موجب تقویت همکاری‌های آنکارا و پکن شده و بانک‌های تجاری را قادر می‌سازد تا کالاهای مرتبط با تجارت و فعالیت های مالی را براساس توافق سوآپ و با یک استراتژی مشخص افزایش دهند.


کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه که عمده دلیل آن مداخله این نهاد در بازار این کشور برای تقویت لیر بوده، نگرانی‌هایی را در خصوص نیازمندی ترکیه به اعتبارات خارجی مطرح کرده است. خبرگزاری رویترز در ماه مه گزارش کرد که بانک مرکزی ترکیه در تلاش است تا با بانک های مرکزی انگلیس و ژاپن توافق نامه سوآپ امضا کرده و خطوط سوآپ خود با قطر و چین را گسترش دهد.


سه برابر شدن خط سوآپ آنکار با دوحه و رسیدن آن به ۱۵ میلیارد دلار معادل ارز ترکیه در ماه گذشته به افزایش ۸ میلیارد دلاری ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور منجر شد، اما تحلیل گران می‌گویند که این رقم همچنان تا تامین نیازهای کشور فاصله زیادی دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر