تسهیلات جدید بانک مرکزی اروپا برای همتایان خارج از منطقه یورو

بانک مرکزی اروپا به منظور فراهم کردن یورو برای بانک‌های مرکزی خارج از منطقه یورو با هدف کمک به تسهیل فشار ناشی از کمبود نقدینگی، تسهیلات احتیاطی راه‌اندازی خواهد کرد.
کد خبر : ۱۱۵۵۰۴
بانک مرکزی اروپا

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، این تسهیلات در ازای عرضه وثیقه کافی از اوراق بدهی مبتنی بر یورو صادر شده توسط دولت‌های منطقه یورو و همچنین موسسات فراملی، ارائه خواهد شد.


براساس اعلام بانک مرکزی اروپا، این مساعده که یورِپ (EUREP) نام دارد، تا ژوئن ۲۰۲۱ قابل دسترسی است.


تسهیلات مذکور به احتمال فرآوان برای آندسته از کشورهای اروپایی طراحی شده است که روابط تجاری و پیوندهای مالی نزدیکی با این بلوک دارند.


این تصمیم در ادامه اطلاعیه ماه آوریل بانک مرکزی اروپا مبنی بر توافق سوآپ ارزی با کرواسی و بلغارستان، اتخاذ شده است؛ دو کشوری که عضو اتحادیه اروپا بوده و در حال آماده سازی خود برای پیوستن به یورو هستند. اوایل ماه جاری، این نهاد مستقر در فرانکفورت، همچنین با ترتیب دادن سوآپ ارزی با بانک مرکزی رومانی به منظور تامین نقدینگی برای این کشور در مبارزه با پاندمی کووید-۱۹ موافقت کرد.


بانک مرکزی اروپا می‌گوید که این تسهیلات جدید، مکمل دیگر ابزار احتیاطی این نهاد بوده و «اهمیت یورو را در بازارهای مالی جهان بازتاب می‌دهد.»


علاوه بر این، تسهیلات مذکور بانک‌های مرکزی را تشویق می‌کند تا در مقایسه با شرایط معمول، اوراق قرضه دولتی منطقه یورو را با حجم بیشتری در ذخایر خود نگهداری کرده و بدین ترتیب به طور بالقوه برای تامین نقدینگی از طریق تسهیلات جدید از این ذخایر استفاده کنند.


برخی از بانک های مرکزی بازارهای نوظهور در بحبوحه پاندمی شاهد کاهش تدریجی ذخایر خود بودند زیرا خانواده ها و کسب و کارهای برای پرداخت بدهی خارجی خود، بیشتر خواستار ارزهای قدرتمندی (عمدتا دلار آمریکا) بودند.


اوایل سال جاری ترکیه تلاش کرد تا از طریق برقراری مذاکره با سایر کشورهای گروه جی۲۰، بانک مرکزی خود را در توافق سوآپ ارزی مشابه آنچه آمریکا با سایر اقتصادهای نوظهور به امضا رسانده است، بگنجاند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر