18 تير 1399 - 15:22
در مصاحبه بامدیر بانک صنعت ومعدن استان اردبیل

احمدعلامه:اعتمادبه ظرفیت کارشناسی شعب سبب تخصیص کارآمدمنابع میشود

استان اردبیل به لحاظ دارا بودن معادن فلزی و غیر فلزی و همچنین وجود پتانسیل مناسب برای گسترش گردشگری، ظرفیت مناسبی برای توسعه صنایع مختلف دارد.
کد خبر : ۱۱۵۹۶۷
بانک صنعت و معدن اردبیل

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، استان اردبیل به لحاظ دارا بودن معادن فلزی و غیر فلزی و همچنین وجود پتانسیل مناسب برای گسترش گردشگری، ظرفیت مناسبی برای توسعه صنایع مختلف دارد و بدون شک تحقق شعار جهش تولید که در تداوم شعارهای اقتصادی سال‌های پیشین از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده در صورت برنامه‌ریزی و اجرای مطلوب می‌تواند منجر به توسعه متوازن استان های مختلف کشور گردد از این رو برنامه ریزی برای افزایش تولید باید منطبق بر قابلیت‌های استان های کشور و به شکل واقع‌بینانه طراحی و عملیاتی گردد؛


 بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با احمد علامه مدیر استانی و رئیس شعبه اردبیل در خصوص راهکارهای استفاده از ظرفیت های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت ها و مزیت های اقتصادی آن، روند اجرای طرح های تولیدی این استان و همچنین روش های بهبود عملکرد و عوامل مؤثر در موفقیت این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛


۱- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟
با عنایت به این که سال جاری توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده لذا به منظور تحقق شعار سال، این شعبه بر اساس سیاستهای اعتباری مصوب هیأت مدیره محترم در سال ۹۹ به منظور تأمین مالی طرح های اولویت دار با تمرکز بر طرح های نیمه تمام و توسعه ای واحدهای تولیدی فعال جهت ایجاد اشتغال و تأمین سرمایه درگردش طرح های فعال و در بدو بهره برداری برنامه ریزی نموده است.


۲- مهمترین برنامه شعبه در سال ۹۹ چیست؟
در سال جاری و در راستای جهش تولید و حفظ و بهبود اشتغال، مهمترین برنامه این شعبه تلاش در جهت تحقق برنامه های عملیاتی ابلاغی توسط ستاد بانک شامل جذب منابع، افزایش کارمزدها، کاهش مطالبات غیرجاری و ریسک مطالباتی با بهره‌مندی از مزایای بانکداری شرکتی و بانکداری دیجیتال می باشد.


۳-با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
بانک صنعت و معدن در حال حاضر نسبت به امهال تسهیلات برخی از واحدهای تولیدی متقاضی اقدام نموده و در خصوص مابقی مشتریان تسهیلاتی این شعبه، حداکثر تعامل را از نظر وصول مطالبات داشته است.


۴- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال ۹۹ برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
با عنایت به ابلاغ سیاست های اعتباری سال ۹۹، این شعبه در تمامی بخش ها اعم از تجهیز منابع، تخصیص منابع و وصول مطالبات، جهت نیل به اهداف خود، با تحلیل نقاط ضعف و قوت شعبه اقدام و جهت رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی نموده و حداکثر تعامل سازنده با بخش های مختلف ستادی را موثرترین اقدام در جهت هم افزایی و چابک سازی سازمان می داند.


۵- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
این شعبه در راستای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال، جلسات متعددی با همکاران شعبه تشکیل و نسبت به تشریح بانکداری شرکتی و دیجیتالی اقدام نموده و همچنین به منظور جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان خوش سابقه نسبت به تشکیل جلسات با مدیران شرکت ها جهت استفاده از مزایای بانکداری شرکتی و دیجیتالی اقدام خواهد کرد.


۶- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
با توجه به تخصصی بودن بانک صنعت و معدن و با عنایت به دیدگاه موجود جامعه نسبت به این بانک، بهترین و کم هزینه ترین راه کار جذب منابع، وصول مطالبات غیرجاری بوده که علاوه بر کاهش ریسک مطالباتی، توان تسهیلات دهی بانک را افزایش می دهد. افزون بر آن ترغیب مشتریان خوش حساب شعبه جهت تمرکز حساب خود نزد شعبه و حمایت از این واحدها جهت تامین مالی و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش متوالی راه کار دیگر جذب منابع می باشد.


۷- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
در سال گذشته در بخش سرمایه درگردش به تعداد ۳ طرح و در بخش سرمایه ثابت به تعداد ۴ طرح جمعاً به مبلغ ۲۰۶۴ میلیارد ریال تسهیلات، پرداخت شده است.


۸- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده است ؟
در سالهای اخیر با تسهیلات بانک صنعت و معدن ۷ فقره طرح بزرگ و متوسط صنعتی (شامل شرکت سبلان خودرو مایوان، شرکت تعاونی فرآورده های ساختمانی آذر ساروج سبلان، شرکت آرتا پان، شرکت زیورآلات کهن ایرانیان، شرکت انیکس سفال، شرکت تولیدی فراورده های نوشیدنی تسنیم نوش و شرکت رویای هفت آسمان سبلان) در این استان با اشتغالزایی ۶۶۲ نفر به بهره برداری رسیده است و به منظور راه اندازی و اجرای این طرح ها تسهیلات ارزی به مبلغ ۵۰ میلیون یورو و تسهیلات ریالی به مبلغ ۳۸۹ میلیارد ریال پرداخت گردیده است.


۹- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
در حال حاضر ۲ طرح صنعتی (شامل شرکت آرتا انرژی و شرکت تیرچه پیش تنیده ارس ایرانیان) در سطح استان با پیشرفت فیزیکی بالاتر از ۸۰ درصد در حال اجرا می باشد. مجموع تسهیلات پرداخت شده به این طرحها طی سال گذشته ۱۰۰۱ میلیارد ریال بوده و مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال نیز در شرف قرارداد و پرداخت می باشد. پس از اتمام مراحل اجرایی این طرحها و در مرحله بهره برداری برای ۱۱۲ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.


۱۰- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان اردبیل که در شمال فلات ایران واقع شده است با سه استان آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان همسایه بوده و همچنین دارای ۲۸۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان است که بازار بالقوه ای را در اختیار صنعتگران استان قرار داده است. میزان اشتغال در بخش صنعت استان ۲۶ درصد می باشد که پایین تر از میانگین کشوری بوده و در مقابل به علت برخورداری از ۷۷۶ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی، نزولات آسمانی مناسب و منابع آب قابل استحصال، اقلیم های متنوع آب و هوایی و منابع طبیعی مستعد، امکان فعالیت در اکثر زیربخش های کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دام و طیور، زنبور عسل و شیلات فراهم شده و سهم اشتغال در بخش کشاورزی با ۳۴ درصد بسیار بالاتر از میانگین کشوری است.
استان اردبیل به لحاظ برخورداری از اقلیم مناسب به ییلاق ایران شهرت یافته و ظرفیت های بی نظیری در حوزه طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد و گردشگری یکی از مهم ترین محورهای توسعه استان به شمار می رود.
در استان اردبیل ۸ شهرک صنعتی و ۹ ناحیه صنعتی به مساحت مجموعاً ۱۱۹۲ هکتار با ۶۳۰ واحد در حال بهره برداری وجود دارد. در بخش صنعت، تعداد واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در کل استان ۱۰۰۴ واحد با اشتغال ۲۱۵۰۰ نفر و سرمایه گذاری ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال بوده و در بخش معدن نیز تعداد واحدهای معدنی به بهره برداری رسیده در کل استان ۱۹۰ واحد با اشتغال ۱۱۰۰ نفر و سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد ریال می باشد. همچنین ۹۵ درصد از کل واحدهای صنعتی و معدنی استان را واحدهای SME تشکیل می دهند. لازم به توضیح است که عمده معادن استان در گروه مواد معدنی مصالح ساختمانی قرار گرفته و از حیث مقادیر قابل استخراج دارای رتبه ممتاز کشوری است.


۱۱-برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
در این خصوص یکی از راهکارهایی که مدنظر شعبه قرار گرفته، جلوگیری از ایجاد مطالبات غیرجاری جدید با استفاده از اعتبارسنجی دقیق و شناسایی کامل مشتریان تسهیلاتی جدید می باشد. راهکار دیگر کمک به وصول مطالبات غیرجاری به واحدهای دچار مشکل از طریق مشاوره های تخصصی و معرفی سرمایه گذاری جدید با توان مالی بهتر جهت برون رفت متقاضی از مشکلات موجود و وصول و تعیین تکلیف مطالبات بانک می باشد.


۱۲- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
تشویق مشتریان جهت استفاده از مزایای بانکداری دیجیتالی و شرکتی، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش جهت واحدهای فعال و ایجاد فرصت و امهال بدهی غیرجاری برای طرح های مشکل دار، مهم ترین برنامه شعبه جهت خدمات رسانی به مشتریان می باشد و شعبه به منظور افزایش کارمزدها خدماتی من جمله اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، اعطای ضمانت نامه اعتباری و گشایش اعتبار اسنادی را در راس برنامه خود قرار داده است.


۱۳- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
نظر به این که عمده تسهیلات درخواستی متقاضیان بالاتر از حدود اختیارات شعبه می باشد، لذا با توجه به رویکرد جدید مدیرعامل محترم بانک و اعضای محترم هیئت مدیره مبنی بر استفاده از ظرفیت کارشناسی شعب، پذیرش اولیه تمامی متقاضیان توسط شعبه انجام گرفته و جهت اقدامات بعدی به مدیریت های محترم ذیربط ستادی ارجاع می گردد و با توجه به تعامل سازنده با بخش های مختلف ستادی، مدیریت های ذیربط، پذیرش یا عدم پذیرش متقاضیان را با اعمال نظر همکاران شعب انجام می دهند.


۱۴- تعامل شما با مقامات بالای استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
با توجه به اینکه عمده تعاملات بانک با مقامات استانی در چارجوب کارگروه های استانی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان ،شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری می باشد، لذا همکاران شعبه حداکثر تلاش خود را جهت تعامل سازنده و ایفای نقش لازم در ایجاد و تثبیت اشتغال و کمک به واحدهای تولیدی جهت برون رفت از مشکل با این دستگاه ها به کار گرفته ،به طوریکه در سال ۱۳۹۸ بانک صنعت و معدن رتبه اول در پرداخت تسهیلات از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ را در بین شبکه بانکی استان به خود اختصاص داده است.


۱۵- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
سرمایه انسانی مهمترین رکن یک سازمان بوده و پیشرفت و اعتلای سازمان در گروی افزایش عملکرد نیروی انسانی از طریق دریافت آموزش های به روز و تعهد و مسئولیت پذیری کارکنان است. بنابراین افزایش مهارت ها و دانش کارکنان از طریق آموزش منظم و از طریق برنامه های به روز و در امتداد آن جانشین پروری، اهمیت بسیاری خواهد داشت و این شعبه حداکثر تلاش را در جهت برنامه ریزی موثر در این خصوص خواهد داشت.


۱۶- روش شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
خلاقیت و نوآوری همکاران در ارائه خدمات به مشتریان در چارچوب اختیارات و دستورالعمل های داخلی و برون سازمانی، اصلی ترین مزیت رقابتی یک واحد خدماتی نظیر بانک می باشد. از این رو تمامی تصمیم گیری های مهم این شعبه از طریق مشورت و اخذ نقطه نظرات و ایده های همکاران صورت می گیرد.


۱۷-طرحهایی که با تأمین مالی بانک در آن استان راه اندازی شده و در سطح ملی مطرح هستند را بیان کرده و نحوه حمایت بانک از آنها را تشریح فرمائید؟
عمده طرحهای مطرح در سطح ملی با سرمایه گذاری ثابت بانک صنعت و معدن در این استان، شامل شرکت سبلان خودرو مایوان، شرکت تعاونی فرآورده های ساختمانی آذر ساروج سبلان، شرکت آرتا پان، شرکت زیورآلات کهن ایرانیان، شرکت انیکس سفال، شرکت تولیدی فراورده های نوشیدنی تسنیم نوش، شرکت رویای هفت آسمان سبلان و شرکت آرتا انرژی می باشد و سایر شرکت ها نظیر مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (سهامی عام) به صورت مداوم از تسهیلات سرمایه در گردش این بانک استفاده می نمایند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر