23 تير 1399 - 14:21

شناسایی ریسک‌های جدیدصادرکنندگان و ورود به خرید دین اسناد صادراتی

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از شناسایی ریسک‌های جدیدصادرکنندگان و ورود به خرید دین اسناد صادراتی خبر داد.
کد خبر : ۱۱۶۱۱۴
افروز بهرامی

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، افروز بهرامی، رئیس هیات مدیره ومدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران و رئیس کمیته مشورتی با اعلام آمادگی این صندوق برای حمایت های همه جانبه از روند تولید و صادرات غیر نفتی در کشور، ریسک پذیری صندوق ضمانت صادرات ایران در شرایط جنگ اقتصادی را بسیار بالا عنوان کرد.



وی ادامه داد: با توجه به شرایط جنگی کشور لازم است تصمیمات و اقدامات صندوق متناسب با این شرایط بوده و در راه دستیابی به اهداف کلی نظام با تمام ظرفیت ها و توان کارکنیم و با تحلیل درست شرایط، بهترین راهکارها را برای عبور از بحران به کار بگیریم .


وی با تقدیر از رهبر معظم انقلاب به دلیل توجه ویژه به صندوق و تامین اعتبار افزایش سرمایه آن از محل صندوق توسعه ملی، تحقق این مهم را بر اساس مطالبه گری عمومی ایجاد شده از طریق تشکل های صنفی تخصصی دانست.


رئیس کمیته مشورتی ضمانت صادرات با اشاره به ظرفیت بالای تحرک بخشی تشکل ها و مجامع صنفی به چرخه اقتصادی، تولیدی و صادراتی، تصریح کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران با همفکری، کمک و هم افزایی اصناف، تشکل ها ومجامع مرتبط، سعی در ورود به حوزه حمایت موثر از شرکت های تولیدی و صادراتی کوچک و متوسط و دانش بنیان دارد و با طرح پیشنهادات تخصصی در زمینه های خرید دین اسناد صادراتی و حمایت از واردات مواد اولیه منجر به صدور کالاهای با ارزش افزوده بالا، در صورت حصول نتایج مثبت از مطالبه گری های عمومی، با تمام توان وارد این عرصه خواهد شد که تحولی چشمگیر در روند صادرات غیر نفتی کشور و تامین مالی صادراتی ایجاد خواهد کرد.


جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران، در این جلسه، با اعلام کمبود نقدینگی در زنجیره های تولید به عنوان بزرگترین چالش صادراتی و ضعف در مقررات، مسایل مالیاتی، عدم اطلاع رسانی مناسب، عدم نظارت کافی بر رفتارو اهلیت برخی صادرکنندگان تازه کار را ازجمله مهم ترین مشکلات روند صادرات عنوان کرد و بر ضرورت تحقق مصوبات کمیته مشورتی ضمانت صادرات برای تحقق شعار جهش تولید تاکید نمود .


بابک افقهی، رئیس کمیسیون توسعه تجارت و صادرات غیر نفتی اتاق تعاون و محمدباقر مجتبایی مشاور اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران نیز با تاکید بر ضرورت تغییر رویکردها و دیدگاه‌های صادراتی کشور، در نظر گرفتن زنجیره تولید، ماشین آلات، مواد اولیه و قابلیت های اختصاصی تولید در کشور را برای موفقیت در عرصه صادرات، ایجاد تعاملات دوسویه میان صادرات و واردات ضروری عنوان کردند.


محسن حسن الفت، دکتر حجت ا... حسینی و سید آرش شهرآئینی، اعضای هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این جلسه با ارایه تحلیلی تخصصی از فرآیند حمایت صندوق از صادرات غیر نفتی و مشکلات و راهکارهای موجود برای افزایش حمایت ها از شرکت های کوچک و متوسط و دانش بنیان و همچنین آمارهای صادراتی کشور در ده ساله اخیر، بی ثباتی در نرخ ارز و به تبع آن عدم ثبات در تامین مواد اولیه، مشکلات پولی و بانکی ناشی از تحریم ها و محدودیت های ایجاد شده بین المللی و عدم آشنایی بسیاری از تولید کنندگان با روند صادرات و حمایت های صندوق ضمانت صادرات را از جمله دلایل عدم استقبال از صادرات غیر نفتی کشور عنوان کردند.


اعضای هیات مدیره صندوق همچنین تصریح کردند برای افزایش صادرات لازم است هم نیاز مشتری و هم نیاز صادر کننده را در نظر داشته باشیم و با احصاء این نیازها، بهترین خدمات را به صورت فرآیندی طراحی و ارایه نموده و به جریان مستمر صادرات شکل داده و با پرکردن خلاء های موجود و کنار گذاشتن نگاه تولید محور، تحولی در عرصه صادرات غیر نفتی ایجاد کنیم .


محمد استقلال و ساجد نیک مهر، مشاوران رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران نیز با تفکیک حوزه های تولید و صادرات به مشکلات و راهکارهای موجود و آتی، تفاوت شرایط تولید و صادرات در ایران و سایر کشورها ناشی از شرایط سیاسی و تحریم های اعمال شده اشاره کردند و گفتند این شرایط نیازمند اعمال تصمیماتی جهادی و ویژه است و در این راستا، تشکیل کمیته های مشورتی راهبردی موثر بوده و می تواند نجات بخش صادرات غیرنفتی و افزایش این روند باشد .


مشاوران رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران همچنین با در نظر گرفتن فاکتورهای تخصصی صادرات و تولید درداخل و خارج ازکشور، دستیابی به ثبات کیفیت و نرخ تولید و حمل کالای تولیدی را از جمله ضروریات صادرات موفق دانستند.


همچنین تفکیک شرکت های کوچک و متوسط با شرکت های بازرگانی متصل به تولیدی های بزرگ و انعطاف حوزه بازرگانی را نقطه قوت شرکت های مذکوربرشمردند و خاطرنشان کردندکه توجه به طرح های توجیهی وساختارهای شرکت ها برای ورود به عرصه صادرات می تواند زمینه ساز برخورد علمی با روند افزایش صادرات موفق باشد ونیازمند تدابیری جدی است.


در پایان دومین جلسه کمیته مشورتی ضمانت صادرات، با تعیین شاخص ها و محورهای اصلی حمایت های مورد نظر صادرات غیر نفتی مقرر شد :


۱- با توجه به افزایش سرمایه اخیر و افزایش ریسک پذیری صندوق، ضمن تغییر رویکرد "محصول محور" به "مشتری محور" نیازهای روز و ریسک های جدید صادر کنندگان شناسایی گردد و در چارچوب قوانین جاری یا در صورت لزوم اخذ مصوبات از مراجع مربوطه، به دامنه خدمات اضافه گردد.


۲- کلیات رویه های اعتبارسنجی، تعیین سقف اعتباری و ترکیب وثایق ضمانت نامه های اعتباری مورد عمل صندوق مورد تایید قرار گرفت و مقرر گردید اطلاع رسانی بهینه در خصوص خدمات قابل ارایه به شرکت های تولیدی وصادراتی کوچک، متوسط و دانش بنیان در دستور کار قرار گیرد.


۳- صندوق ضمانت صادرات ایران به حوزه "خرید دین اسناد صادراتی" ورود کرده و پیش نویس نامه ای با امضای سه رئیس اتاق های بازرگانی، تهران و ایران و تعاون، برای روسای سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه تهیه و با ایجاد مطالبه گری عمومی (همانند بحث افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران)، ملزم به خرید دین اسناد صادراتی گردد.


۴- صندوق ضمانت صادرات ایران، گسترش پوشش‌های حمایتی واردات مواد اولیه منجر به تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا و زنجیره تجارت، صدور ضمانت نامه برای واردات موقت محموله های وارداتی متوقف در گمرکات را با تهیه پیش نویس نامه ای با شرایط فوق، در دستور کار قرار دهد.


۵- مقرر شد به منظور حمایت از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص ارایه ضمانت نامه های بانکی مورد نیاز که در شرایط تحریم بانک ها امکان پذیر نمی باشد، صندوق با کمک وزارت امور خارجه همانند روشی که در افغانستان پیاده سازی و منجر به صدور مستقیم ضمانت نامه صندوق برای کارفرمایان افغانی گردید درمورد سایر کشورها به ویژه عراق و سوریه نیز پیگیری اجرایی نماید.


دومین جلسه کمیته مشورتی صادرات با حضور افروز بهرامی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، بابک افقهی، رئیس کمیسیون توسعه تجارت و صادرات غیرنفتی اتاق تعاون، محمدباقر مجتبایی مشاور اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران، سیدآرش شهرآئینی، محسن حسن الفت و حجت ا... حسینی، اعضای هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، ساجد نیک مهر کارشناس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران، دکتر محمود استقلال، مشاور رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، لیلا محمدخانی مدیر صدور ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات ایران و محمد حسن پیران، دبیر کمیته ضمانت صادرات در صندوق ضمانت صادرات ایران برگزار شد.


پس از ارایه گزارشی از فرآیند ارایه خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران به شرکت ها و صادرکنندگان غیرنفتی و بررسی راهکارها و ضرورت ورود صندوق به حوزه حمایت از صادرات غیر نفتی، حمایت از واردات مواد اولیه منجر به تولید کالاهای صادراتی، خرید دین اسناد صادراتی و حمایت ویژه ازصادرکنندگان در شرایط بحرانی تحریم و جنگ اقتصادی، مقرر گردید با تبدیل این ضروریات به مطالبه عمومی، با کمک سران قوای سه گانه و مسئولین ارشد کشور، گام های بلندی در راستای تحقق شعار جهش تولید توسط صندوق ضمانت صادرات ایران و تشکل های صادراتی مختلف کشور در شرایط تحریم های ناجوانمردانه برداشته شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر