30 تير 1399 - 09:12
با برگزاری اولین مجمع عمومی بانک ها

بالاترین نسبت سود به سرمایه در پست بانک ایران ثبت شد

بالاترین نسبت سود به سرمایه با برگزاری اولین مجمع عمومی بانک ها در شبکه بانکی در پست بانک ایران ثبت شد.
کد خبر : ۱۱۶۳۱۵
پست بانک

به گزارش ایبِنا،  پست بانک ایران با تمرکز بر برنامه محوری، شفافیت اطلاعات مالی و عملیاتی، بهره مندی از گنجینه سرمایه انسانی در سطوح مختلف سازمانی و با تکیه بر مشتریان وفادار به ویژه درمناطق روستائی کشور و استفاده از ظرفیت های بازار کسب و کار فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ کمک به تامین مالی و رشد و توسعه اقتصادی کشور درسال رونق تولید، مسیر زیان دهی بانک را که در سال های اخیر به صورت مزمن گرفتار آن شده بود، معکوس کرد و در سال مالی ۱۳۹۸، صورت های مالی خود را با سودآوری به تصویب مجمع عمومی عادی سالیانه رساند. موفقیت های پست بانک ایران در سال ۱۳۹۸ که در نوع خود در شبکه بانکی کشورکم نظیر است، درقالب نمودارهای عملکرد قابل ارایه است که به مهم ترین شاخص های امور بانکی پرداخته می شود.


۱-سود آوری
با شرایط حاکم بر بازار پول و اقتصاد کشور، بانک های محدودی توانسته اند، از مسیر عملیات بانکی، به سودآوری برسند. پست بانک ایران که در سال ۱۳۹۷با بیش از ۴ هزار میلیارد ریال زیان، صورت های مالی خود را بسته بود، در سال ۱۳۹۸توانست سود حدود یک هزار میلیارد ریالی را ثبت نماید. این سودآوری در مقایسه با میزان سرمایه بانک، بالاترین نسبت سود به سرمایه در شبکه بانکی کشور قلمداد می شود. این درحالی است حقوق صاحبان سهام بانک به دلیل زیان انباشته سال های قبل منفی شده است.



 




۲-افزایش درآمدهای بانک
یکی از دلایل تغییر مسیر زیان به سودآوری در سال ۱۳۹۸، حرکت در مسیر افزایش درآمد مشاع و غیرمشاع بوده است. در این سال، درآمدهای بانک به شرح نمودار شماره ۲ افزایش یافته است. دلیل کندی رشد در درآمدهای غیرمشاع، حرکت محتاطانه بانک در بخش تعهدات است که با نهادینه کردن برنامه های هدفمند، آموزش حرفه ای و ایجاد مکانیزم های لازم در این عرصه، انتظار این است درآمدهای کارمزدی درسال جاری افزایش قابل توجهی داشته باشد.




۳-کاهش هزینه های بانک
با برنامه ریزی و اهداف کمی تعیین شده و مهم تر از همه، رعایت کامل ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص سودسپرده ها، هزینه های پست بانک ایران مطابق نمودار شماره ۳ کاهش یافت. عملکردی نادر در نظام بانکی که در سال مالی ۱۳۹۸ به ثبت رسید ,و از طرفی کل هزینه های بانک به میزان ۵% رشد داشته است.





۴-کاهش قیمت تمام شده پول
با کاهش هزینه های عملیاتی، قیمت تمام شده پول در پست بانک ایران در سال ۱۳۹۸ به میزان ۲۸%  کاهش یافته است.




۵-بالاترین افزایش منابع ارزان قیمت در شبکه بانکی کشور
مطابق برنامه ریزی انجام شده و با تکیه بر ظرفیت نیروی انسانی پرتوان و با انگیزه در سطح ستاد، مناطق، شعب و باجه ها، پست بانک ایران رکورد جدیدی از افزایش سپرده های قرض الحسنه جاری رقم زد و کفه ترازو را در سهم منابع ارزان قیمت بانک سنگین تر نمود. نمودار شماره ۵ این موضوع را با اعداد ارقام برای ما حکایت می کند.




۶-افزایش درآمد ارزی
علی رغم وجود مشکلات فراوان درحوزه مبادلات بین المللی، پست بانک ایران توانسته است عملیات ارزی خود را ارتقاء بخشیده و درآمدهای ارزی خود را ۴۲ درصد افزایش دهد.





۷-بهبود پرتفوی اعتبارات بانک
بابرنامه ریزی و اهداف کمی تعیین شده و همچنین رعایت بهداشت اعتباری، تسهیلات اعطایی بانک به میزان ۴۲ درصد رشد داشته است که بیشترین رشد مربوط به عقود مبادله ای می باشد که به شرح نمودار شماره ۷ آورده شده است.





۸- کاهش مطالبات غیرجاری
روند نسبت مطالبات به تسهیلات پست بانک ایران  روند نزولی داشته و با برنامه ریزی و پیگیری های انجام شده، این نسبت طی یک سال گذشته ۳۷% کاهش داشته و پایین تر از نسبت شبکه بانکی قرار گرفته است که در نمودار شماره ۸ آورده شده است. 





۹-حرکت به سمت بهره گیری از بانکداری الکترونیک
پست بانک ایران درحال حاضر سهم ۸۵ درصدی خودپردازها (ATM) و ۳۷ درصدی پایانه های فروشگاهی (POS) شبکه بانکی کشور در روستاها را دارا می باشد. ۸۵% حساب‌های این بانک، حساب روستاییان عزیز است. این خدمات باعث ایجاد بیش از        ۲ میلیون تراکنش روزانه روستایی در سامانه‌های حضوری و غیرحضوری این بانک شده و صرفه‌جویی در مسافت طی شده به شهرها حدود ۲۵ میلیارد کیلومتر و صرفه‌جویی در زمان حدود ۱۶۰ میلیون نفرساعت و صرفه جویی در هزینه‌ها معادل ۴۳۲ هزار میلیارد ریال در طی یکسال ۱۳۹۸ را رقم زده است که در نمودار شماره ۹ رشد کاربران ابزارهای پرداخت غیرحضوری نشان داده شده است.





۱۰-بهبود شاخص قیمت دربورس اوراق بهادردر مقایسه با صنف بانکی
سهام پست بانک ایران با نماد "وپست" درسال گذشته دارای افزایش قیمت قابل توجهی بوده و رشد۲۷۰ درصدی قیمت نسبت به ابتدای سال داشته است که از قیمت ۱۸۵۵ ریال در ابتدای سال ۱۳۹۸ به ۶۸۷۲ ریال در پایان سال ۱۳۹۸رسیده است. در همین مدت رشد شاخص کل بانک‌ها در بورس از قیمت ۹۲۰ ریال در ابتدای سال ۱۳۹۸ به ۲.۴۱۶ ریال در پایان سال ۱۳۹۸رسیده است که به میزان ۱۶۰درصد رشد نسبت به ابتدای سال داشته است. بنابراین قیمت سهام پست‌بانک‌ایران نیز هم جهت با بازار سرمایه دچار تغییرات مثبت شده و با رشد بالاتر از شاخص کل بانک‌ها و شاخص کل بازار سرمایه، بر ارزش افزوده سهامداران بانک اضافه شده است.




نتیجه گیری:
تجربه مدیریتی در پست بانک ایران درسال ۱۳۹۸، حکایت اعتماد به سرمایه انسانی، ثمرات شفافیت مالی و عملیاتی، اعتقاد به برنامه محوری، حساسیت به رعایت قوانین و مقررات و اسناد بادستی؛ انجام امور با ارزش افزوده و حرکت به سمت تقویت اقتصاد حقیقی و... است.
درمیثاق سازمانی پست بانک ایران این موضوع درسرلوحه امور همه مدیران ساعی و کارآمد قرار داشته و با این سرمایه بزرگ، انشاالله در سال جهش تولید نیز، برگ زرین دیگری در تاریخ پست بانک ایران رقم خواهدخورد و سهامداران بانک در این زمینه با اطمینان حداکثری و با فراغ بال به مدیران خود در پست بانک اعتماد خواهند کرد.


منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ دوشنبه ۳۰تیرماه ۱۳۹۹/ شماره۴۹۳۹


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر