توافق سئول و تهران بر سر ایجاد کارگروه تجارت بشردوستانه

کره جنوبی و ایران بر سر ایجاد کارگروه توسعه تجارت بشردوستانه به عنوان بخشی از تلاش‌های دوجانبه تهران و سئول در محدوده معافیت‌های تایید شده از تحریم‌های آمریکا، به توافق رسیدند.
کد خبر : ۱۱۶۷۲۲
کره

به گزارش ایبِنا به نقل از یونهاپ، براساس اعلام منبعی نزدیک که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو شده است، مذاکرات سطح دبیرکلی با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی هم‌سطح سازی درخواست‌های ایران برای دارو و تجهیزات پزشکی با محصولات تحت اختیار صادرکنندگان کره جنوبی، انجام شده است.


نخستین مذاکرات این کارگروه احتمالا اوایل ماه آینده انجام خواهد شد. طرفین در جریان مذاکرات مجازی سطح بالا که اوایل هفته جاری برگزار شد، به این توافق دست پیدا کردند. در جریان مذاکرات، طرف ایرانی تمایل خود را برای خرید محصولات کره ای به ارزش چندصدهزار میلیون دلار ابراز کرد.


کره جنوبی از مدتی پیش و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در ایران به دنبال توسعه صادرات بشردوستانه به این کشور از جمله کیت‌های تست کرونا و همچنین سایر داروهای اساسی همچون واکسن آنفولانزا و داروهای ضددیابت بوده است.


همچنین انتظار می‌رود گسترش تجارت بشردوستانه با تهران به دو کشور کمک کند تا موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی حل و فصل شود؛ دارایی‌هایی که گفته می‌شود ۷ میلیارد دلار آمریکا ارزش داشته و از سال گذشته و به دلیل تحریم‌های سنگین واشنگتن علیه تهران در بانک‌های سئول بلوکه شده است.


این دو کشور برای ادامه صادرات نفت ایران به کره و صادرات کالا از کره به ایران ذیل معافیت‌های تحریمی آمریکا علیه تهران، از حساب‌هایی برمبنای واحد پولی کره یعنی «وون» استفاده کرده‌اند اما واشنگتن از تمدید معافیت‌ها خودداری کرد.


واشنگتن در آوریل با صدور جوازی ویژه برای سئول به منظور انجام برخی از مبادلات بشردوستانه با ایران موافقت کرد و این در حالی بود که بانک مرکزی ایران نیز که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، در این مبادلات نقش داشت.


سئول در ماه مه و در جریان ارسال نخستین محموله کمک بشردوستانه به تهران، از ارسال داروهایی برای بیماری‌های ژنتیکی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار به این کشور خاورمیانه‌ای خبر داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر