24 مرداد 1399 - 11:25

رمز پویا جرائم مالی را کاهش داد

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری معاونت اجتماعی قوه قضاییه گفت: کلاه‌برداری‌های مالی اینترنتی با یک کار جمعی و فعال‌سازی رمزهای یک‌بارمصرف کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۱۷۰۶۱
رمز پویا

به گزارش ایبِنا، در پنجاه و یکمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «سو استفاده در فضای مجازی و آگاه‌سازی مخاطبان» صمد سلامی رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: عمده جرائم در فضای مجازی مربوط به کلاه‌برداری‌ها به روش های مختلف است و چنانچه روی ارتقا آگاهی‌های عمومی تمرکز شود، می‌توان از وقوع این نوع جرائم پیشگیری به عمل آورد


رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری معاونت اجتماعی قوه قضاییه اضافه کرد: قبل از اینکه سرویس‌ها همه‌گیر شود، باید به‌عنوان حاکمیت و جامعه پیشگیری، تدابیر پیشگیرانه را تبیین کنیم.


وی ضمن تأکید بر اینکه چند راهبرد در موضوع پیشگیری از وقوع جرم در معاونت اجتماعی قوه قضاییه تعریف شده، گفت: ارتقا آگاهی‌ها عمومی، سلب فرصت از افراد برای ارتکاب جرم، افزایش خطر دستگیری، کاهش گمنامی و پیشگیری‌های ﺳﺰﺍﮔﺮﺍﻳانه است.


سلامی یکی از مهم‌ترین راهبردهای قوه قضاییه را ارتقا آگاهی‌های عمومی دانست و افزود: باید پذیرفت که چنانچه شخصی که مورد آماج جرم قرار می‌گیرد، آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم را ندیده باشد به مجرم به ارتکاب جرم، کمک می‌کند.


سلامی گفت: یک انتظار مهمی که از مردم می‌توان داشت،  بحث مسئولیت‌های اجتماعی است که افراد حس مسئولیت‌پذیری داشته باشند و نسبت به وقوع جرائم در فضای مجازی بی‌تفاوت نباشند و چنانچه به جرمی در این فضا برخورد کردند با مراجعه به سایت معاونت اجتماعی قوه قضاییه یا پلیس فتا آن را گزارش دهند.


براساس این گزارش، علی‌محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا هم گفت: امروز مردم زمان زیادی را به حضور در فضای مجازی اختصاص می‌دهند و پلیس فتا تلاش می کند با هشدارهای لازم در مقطع زمانی که در آن قرار داریم (شیوع ویروس کرونا) همزمان با افزایش استفاده از فضای مجازی، متناسب با موضوع های مختلف همچون فضای کنکور یا ثبت‌نام وام ودیعه مسکن و... به مردم هشدار دهیم تا نسبت به سو استفاده‌ها آگاهی پیدا کنند.


رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ضمن تأکید بر اینکه مسوولین باید قبل از هر فراخوانی جنبه‌های احتمالی وقوع جرم را در نظر بگیرند، گفت: ماه‌های گذشته هم‌زمان با صدور فراخوان‌ها برای آزادسازی سهام عدالت، دریافت وام یک‌میلیون تومانی کرونا یا وام ودیعه مسکن و... شاهد بودیم که موجی از جرائم شکل گرفت.


وی خاطرنشان ساخت: پلیس فتا تلاش کرد تا دستگاه‌های مرتبط را آگاه سازد تا قبل از اینکه فراخوانی را صادر کنند، حتماً راه‌کارهایی که باعث سو استفاده مجرمان حرفه‌ای می شود،  بررسی کنند.


رجبی با بیان اینکه یکی از محاسن فناوری اطلاعات، قابل پیشی بینی بودن است گفت: استفاده از فناوری اطلاعات موجب می‌شود تا بسیاری از مسائل را پیش‌بینی، طراحی و شکل درست پیاده‌سازی کرد؛ بنابراین چنانچه به این مسئله توجه شود، می‌توان از وقوع بسیاری از جرائم پیشگیری به عمل آورد.


وی درباره اینکه در ایام شیوع کرونا بیشترین جرائم مربوط به چه حوزه‌هایی بوده، افزود: باوجود پایش‌های متعدد همچنان جرائم مالی در صدر جرائم رایانه‌ای قرار دارند و در رتبه بعدی جرائم مرتبط با اشخاص و آزارهای اینترنتی و ایجاد مزاحمت‌ها و هتک حیثیت قرار دارد.


رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا اضافه کرد: یکی از نکاتی که باید توجه شود در مورد جرائم مالی، دارایی افراد مورد دستبرد قرار می‌گیرد که با تشکیل پرونده تا حدود زیادی این مبالغ قابل‌برگشت است و با دستگیری مجرم پرونده فیصله پیدا می‌کند، اما در مورد جرائم مرتبط با اشخاص مثل هتک حیثیت و انتشار تصاویر خصوصی، حتی با پیدا شدن مجرم، اثرات جرم حل نمی‌شود و از کاربران فضای مجازی درخواست کرد به حوزه حریم خصوصی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند،زیرا عمده جرائم در این حوزه هم ناشی از غفلت و اعتماد به کاربران مجازی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر