27 مرداد 1399 - 11:35

کارمزد پذیرش املاک در بورس کالا حذف شد

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا از حذف کارمزد پذیرش املاک در بورس کالا با موافقت هیات مدیره این بورس خبر داد.
کد خبر : ۱۱۷۱۶۴
بورس کالا

به گزارش ایبِنا، جواد فلاح با اعلام این خبر گفت: کارمزد پذیرش در بورس کالا در بخش اموال غیرمنقول معادل یک در هزار ارزش ملک کارشناسی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری و تا سقف ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با موافقت هیات مدیره بورس کالای ایران این هزینه تا اطلاع ثانوی از معاملات املاک حذف شد.


وی ادامه داد: طبق دستورالعمل های موجود، هر شخصی که قصد داشت ملکی را در بورس کالا پذیرش کند، باید فیش واریزی معادل یک در هزار ارزش کارشناسی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری را به همراه سایر اسناد و مدارک لازم ارایه می کرد که این موضوع عدم مطلوبیتی را برای پذیرش در بورس ایجاد می کرد. در همین زمینه، عرضه کنندگان درخواست داشتند کارمزد پذیرش املاک به دلیل احتمال عدم انجام معامله، پس از قطعی شدن معامله پرداخت گردد که حذف این کارمزد با موافقت هیات مدیره بورس کالا تا اطلاع ثانوی به تصویب رسید.


فلاح در خصوص میزان کارمزد انجام معامله در این بازار نیز گفت: در صورت انجام معامله روی تابلوی املاک و مستغلات، کارمزد بورس کالا معادل ۵ در ۱۰ هزار ارزش معامله برای هر یک از طرفین معامله (هم خریدار و هم فروشنده) تا سقف ۱۰ میلیون تومان و کارمزد کارگزاران ۱۸ در ۱۰ هزار برای هر یک از طرفین معامله تا سقف ۱۰ میلیون تومان خواهد بود و در مجموع، کارمزد معامله برای هر یک از طرفین ۲۳ در ۱۰ هزار ارزش معامله تا سقف ۲۰ میلیون تومان است.


مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا در خصوص هزینه مبادلات در بازار سنتی مسکن نیز گفت: در معاملات سنتی بازار مسکن هزینه مبادلات شهر به شهر متفاوت است. اما کارمزد بنگاه داران در شهر تهران ۰.۵ درصد معادل ۵۰ در ۱۰ هزار ارزش معامله برای خریدار و همین مقدار برای فروشنده و برای معاملات با ارزش کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، لحاظ می شود و برای املاک با ارزش بالای این رقم، ۰.۲۵ درصد معادل ۲۵ در ۱۰ هزار ارزش معامله محاسبه می شود.


فلاح افزود: با مقایسه این میزان با کارمزد معاملات بورس می توان به وضوح مشاهده کرد که هزینه نقل و انتقلات حوزه مسکن در بورس حتی از نصف بازار سنتی نیز کمتر بوده و فروش املاک از طریق سازوکار بورس کالا تاثیر قابل توجهی در هزینه مبادلات خواهد داشت. ضمن اینکه در حالی در بازار مسکن به کارمزد بنگاه داران ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز تعلق می گیرد که بورس از این مالیات معاف است.


به گزارش «کالاخبر»، بورس کالا در حالی در راستای کاهش هزینه نقل و انتقالات بازار مسکن در تالار فرعی، کارمزد پذیرش املاک را حذف کرده که کارمزد معامله ملک آماده برای عرضه روز چهارشنبه در شهر جدید پردیس، براساس ارزش پایه بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال رقمی نزدیک به ۲۴ میلیون و ۴۷۰  هزار ریال برای هر یک از طرفین معامله محاسبه می شود که این مبلغ به مراتب بسیار پایین تر از هزینه انجام معامله در بازار سنتی مسکن و نقل و انتقالات آن است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر