صندوق ثروت ملی نروژ؛

ضرر ۲۱میلیارد دلاری بزرگترین صندوق ثروت ملی جهان در نیمه نخست سال

با افت ارزش بورس و هلدینگ‌های املاک و مستغلات در جریان پاندمی کرونا، صندوق ۱.۱۵ تریلیون دلاری ثروت ملی نروژ، در نیمه نخست سال با ضرر ۱۸۸ میلیارد کرونی (۲۱.۲۷ میلیارد دلار) مواجه شد.
کد خبر : ۱۱۷۲۱۰
نروژ

به گزارش ایبِنا از رویترز، «تروند گراند» معاون اجرایی این صندوق گفت: با وجود احیای بازارها در سه ماهه دوم سال، همچنان شاهد بی ثباتی قابل توجهی هستیم. این صندوق بزرگ‌ترین صندوق ثروت ملی جهان محسوب شده و در حدود ۹ هزار و ۲۰۰ شرکت در سراسر جهان سهام داشته و مالک ۱.۵ درصد تمامی سهام‌های ثبت شده در بازارهای بورس است.


پورتفو کلی این صندوق سود منفی ۳.۴ درصد داشته و این در حالی است که ارزش دارایی‌های ثابت آن با توجه به کاهش نرخ بهره، با افزایش ۵.۱ درصدی روبرو شده است. براساس اعلام بانک مرکزی نروژ، «مجموع بازدهی صندوق در مقایسه با شاخص بازدهی معیار، ۱۱ نقطه پایه کمتر بوده است.»


ارزش این صندوق که درآمدهای حاصل از صنعت نفت و گاز را ذخیره می کند، سه برابر تولید ناخالص داخلی سالانه نروژ بوده و بازدهی آن برای هزینه‌ها و سرمایه گذاری‌های دولتی کلیدی است. براساس آمار، ارزش کلی این صندوق حالا تقریبا معادل ۲۱۴ هزار دلار به ازای هر نفر از جمعیت نروژ است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها