01 شهريور 1399 - 11:49
آمار هفته آخر مرداد نشان داد:

کاهش ۱۱ درصدی شاخص بورس

اطلاعات منتشر شده از سوی بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد که شاخص بورس در آخرین هفته معاملاتی مرداد ماه با ۱۱ درصد کاهش از یک میلیون و ۹۰۳ هزار و ۲۷۶ واحد به یک میلیون و ۷۵۷ هزار و ۲۵۷ واحد رسید.
کد خبر : ۱۱۷۲۹۲
طرح

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، بورس تهران آخرین هفته مردادماه را با کاهش ۱۱ درصدی شاخص کل بورس سپری کرد، این عملکرد سبب شد تا نخستین ماه منفی در کارنامه بورس ۹۹ ثبت شود. به این ترتیب نماگر اصلی بازار با زیان ۸.۳ درصدی در مردادماه مواجه شد. در این میان بررسی خرید و فروش های بازیگران اصلی بازار نشان از برتری معامله گران حقیقی در سمت خرید دارد. بر اساس این گزارش، بررسی تغییر مالکیت ها در مردادماه نشان از انتقال ۲۲هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دارد.


جزئیات جابجایی ها در ماه گذشته نشان می دهد که در بیشتر روزهای معاملاتی، سهامداران خرد در نقش خریدار ظاهر شدند. به طوری که از ۲۰ روز معاملاتی، تنها ۴روز سهامداران عمده خالص خرید مثبتی داشتند. در این میان سهامداران خرد در ۱۶ روز کاری مردادماه در مجموع خالص خرید بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان نقدینگی را به سبد سهام خود انتقال دادند. این در حالی است که حقوقی ها، خالص خرید ۲.۵هزار میلیارد تومانی در ماه گذشته داشتند. برآیند این عملکرد سبب شد تا ۲۲هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد معامله گران خرد بازار منتقل شود.


بیشترین خرید حقیقی ها در صنعت


بررسی صنایع مورد توجه سهامداران خرد در مردادماه نشان می دهد که سهام گروه فرآورده های نفتی در کانون توجه معامله گران قرار داشته است. در این راستا اخبار پیرامون واگذاری باقیمانده سهام دولتی پالایشگاه‌ها در قالب دومین  ETF یعنی صندوق قابل معامله دارادوم، در تشدید خرید و فروش های صورت گرفته در گروه پالایشی، بی تاثیر نبود. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در گروه پالایشی به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.


در این راستا پالایش نفت اصفهان بیشترین خرید را از سوی حقیقی ها تجربه کرد. به طوری که خالص خرید سهامداران خرد در نماد «شپنا»  به بیش از ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید. نفت سپاهان نیز با ثبت خالص خرید بیش از ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در ماه گذشته بود. در همین راستا پالایش نفت تهران نیز خالص خرید ۲.۴هزار میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد.


خریدهای پرحجم نمادهای چند رشته ای


در ماه گذشته سهامداران خرد به جمع آوری سهام گروه چند رشته ای صنعتی نیز تمایل نشان دادند. در مجموع بیش از ۳هزار و ۲۵۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این گروه جابجا شد. در صدر این خریدها نیز، دو نماد سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه گذاری غدیر قرار داشتند. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در نماد «وبانک» به بیش از ۲هزار میلیارد تومان رسید. «وغدیر» نیز شاهد انتقال بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی های بازار بود.


خرید و فروش ها در نمادهای فلزی


در ادامه این روند، سهامداران خرد به خرید سهام گروه فلزی تمایل نشان داده و ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام این گروه به پرتفوی خود منتقل کردند. در صدر این خریدها  جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت که حقیقی ها بابت خرید سهام مزبور، ۲هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کردند.   ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این گروه بود که در مجموع خالص خرید ۸۰۲میلیارد تومانی در این نماد ثبت شد.


بیشترین حمایت حقوقی ها


بررسی روند خرید معامله گران عمده در مردادماه نیز نشان می دهد که بیشترین حمایت حقوقی ها از سهام گروه محصولات شیمیایی بود. به طوری که خالص خرید حقوقی ها در این گروه به ۳۰۳میلیارد تومان رسید. در این راستا بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام سرمایه گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران تعلق داشت. حقوقی ها حدود ۲۰۰میلیارد تومان خالص خرید در نماد «شیران» ثبت کردند. «تاپیکو» نیز با ثبت خالص خرید ۱۹۶میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در ماه گذشته بود.


در همین راستا توسعه معادن روی ایران بیشترین خرید را از سوی حقوقی ها در مردادماه تجربه کرد و ۲۷۶ میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی حقوقی های «کروی» منتقل شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر