02 شهريور 1399 - 09:54
به مناسبت هفته دولت اعلام شد:

انعقاد ۲۲.۵ میلیارد دلار قرارداد فاینانس طی ۷ سال گذشته

بالغ بر ۲۹۰ میلیون دلار قرارداد ریفاینانس و بیش از ۲۲.۵ میلیارد دلار قرارداد فاینانس با بانک‌های خارجی در بانک توسعه صادرات ایران منعقد شده است.
کد خبر : ۱۱۷۳۳۸
بين الملل

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، حمیدرضا معبودی ضمن تبریک هفته دولت اقدامات و عملکرد هفت ساله معاونت بین الملل بانک توسعه صادرات ایران را تشریح کرد و گفت: طی هفت سال گذشته به منظور تامین مالی واردات کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه واحدهای تولیدی بیش از ۲۹۰ میلیون دلار قرارداد ریفاینانس و بیش از ۲۲.۵ میلیارد دلار، قرارداد فاینانس با بانک های خارجی در این بانک منعقد شده است.


وی خاطر نشان کرد: در چارچوب قراردادهای ریفاینانس منعقده مبلغ ۳۷ میلیون یورو جهت تامین مالی از محل منابع مذکور جهت تامین مالی کالاها و خدمات اعطاء شدکه مراحل نهایی بازپرداخت تسهیلات فوق انجام شده است.


پس از برجام، آزاد سازی منابع در قالب بازپرداخت تسهیلات اعطایی تحت قراردادهای اعتبار خریدار و دریافت خسارت از صندوق ضمانت صادرات ایران در دستور کار قرار گرفت. معبودی با اشاره به این مطلب گفت: با توجه به مسدود شدن بخشی از منابع مربوط به بازپرداخت تسهیلات اعتبار خریدار به دلیل تحریم ها در سال های قبل، روند آزادسازی منابع بانک در کشورهای مختلف از سال ۱۳۹۶ آغاز و با توجه به پیگری های انجام شده تاکنون بیش از ۶۵ میلیون یورو از بازپرداخت های تسهیلات اعطایی بابت اجرای طرح برق رسانی روستایی و اجرای طرح ساخت سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا و همچنین تسهیلات اعطایی بابت صادرات کالاها و خدمات به کشور کوبا که به دلیل تحریم های بانکی مسدود شده بود، بازیافت شد.


وی اضافه کرد: علاوه بر این با عنایت به پوشش بیمه ای صندوق ضمانت صادرات ایران در خصوص تسهیلات اعطایی، خسارت بابت بخشی از اقساط خطوط اعتباری کوبا، خسارت اقساط سریلانکا و سودان از سوی آن صندوق پرداخت شد.


معبودی گفت: با هدف توسعه صادرات غیر نفتی و همچنین استفاده از ابزار منحصر به فرد و کارآمد "اعتبار خریدار" از سال ۱۳۹۳ تاکنون بیش از ۱۱۷۸ میلیون دلار قرارداد اعتبار خریدار از سوی بانک توسعه صادرات ایران منعقد و در همین چارچوب مبلغ ۱۰۱۴ میلیون دلار تسهیلات اعتبار خریدار پرداخت شده است؛ مبلغ مذکور بابت صادرات کالاها و خدمات به کشورهای مختلف از جمله ارمنستان پرداخت شده است.


به گفته معبودی، امضای قرارداد چهارجانبه با شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، صندوق ضمانت صادرات ایران و یک بانک ایرانی در خصوص همکاری در زمینه تامین مالی مشترک صادرات؛ امضای قرارداد خط اعتباری ویژه به مبلغ یک میلیارد دلار جهت تامین مالی صادرات در سال جاری و بررسی و حل مشکلات طرح احداث خط انتقال برق در کشور ارمنستان از دیگر فعالیت های معاونت بین الملل بانک توسعه صادرات ایران است.


وی با اشاره به پیگیری و مذاکره این واحد جهت اخذ خطوط اعتباری جهت اعطای تسهیلات اعتبار خریدار از محل صندوق توسعه ملی، گفت: معاونت بین الملل بانک توسعه صادرات ایران با هدف ارتقای تجارت با کشورهای هدف نسبت به طراحی مدل های تهاتر با کشورهای مختلف اقدام کرده که در صورت پذیرش بانک های مرکزی قابل اجراست.

برچسب ها: فاینانس دولت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر