02 شهريور 1399 - 16:04

موفقیت‌های ادامه‌دار بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور

بانک مهر ایران ۱۳ سال پیش به‌عنوان نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور تأسیس شد و در دولت تدبیر و امید روند رو به رشد آن تسریع شد.آمار بانک در حوزه شاخص‌های عملکردی و دستاوردهای بین‌المللی مؤید این موضوع است.
کد خبر : ۱۱۷۳۵۶
بانک مهر

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه بانک مهر ایران، متوسط رشد منابع این بانک در سه سال اخیر بیش از ۷۰ درصد در هر سال بوده است؛ به‌طوری که حجم منابع بانک مهر ایران در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۰ هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال بوده که این میزان در سال ۱۳۹۶ به  ۱۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده و رشد قابل توجه ۸۲ درصدی را تجربه کرده است. رشد منابع بانک مهر ایران در سال ۱۳۹۷ نیز ادامه داشت؛ به‌طوری که در این سال میزان منابع بانک به رقم ۱۷۰ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال رسید که به نسبت سال پیش از آن ۵۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.


در سال ۱۳۹۸ نیز بانک مهر ایران توانست با سیاست‌گذاری‌های دقیق، در راستای حفظ روند رو به رشد جذب منابع گام بردارد و با ثبت رقم ۲۹۷ هزار و ۷۳۲ میلیارد ریالی منابع، رشد تقریباً ۷۵ درصد را در این حوزه رقم بزند.


افزایش سهم بانک از بازار پول کشور


رشد پایدار منابع بانک مهر ایران در حالی رقم خورده که براساس گزارش‌های آماری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رشد نقدینگی در طی سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۲۳.۲، ۲۲ و ۲۳.۱ درصد بوده و در سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۱.۳ درصد افزایش یافته است.


در حالی رشد منابع بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور از رشد نقدینگی بیشتر بوده که در این سال‌ها به ‌علت شرایط تورمی، بسیاری از مردم به سمت خرید و نگه‌داشت دارایی‌های سرمایه‌ای رفتند. با این حال بانک مهر ایران توانست به‌واسطه تحقق رشد منابع خود بیش از رشد نقدینگی، سهم خود را از بازار پول کشور افزایش دهد. این در حالی است که بانک مهر ایران مانند سایر رقبای خود در بازار پول، ابزار پرداخت سود به سپرده‌های بانکی را در اختیار ندارد.


تعداد مشتریان بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور به ۹ میلیون نفر رسید


متوسط رشد تعداد مشتریان در سه سال گذشته بیش از ۳۹ درصد در هر سال بوده و اکنون به ۹ میلیون نفر رسیده است. افزایش تعداد مشتریان، افزایش تعداد تسهیلات پرداختی بانک را نیز در پی داشته است؛ به‌طوری که تعداد تسهیلات پرداختی بانک مهر ایران نیز از ۵۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۵ به دو میلیون و ۳۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۸ رسیده است. مبلغ تسهیلات پرداخت شده نیز در این بازه سه ساله از ۴۳هزار میلیارد ریال به بیش از ۲۲۵هزار میلیارد ریال رسیده است.


مطالبات غیرجاری زیر یک درصد


افزایش تعداد مشتریان و تسهیلات پرداخت شده بانک مهر ایران در حالی تحقق پیدا کرده که نسبت مطالبات بانک به تسهیلات پرداختی در این سال‌ها همواره زیر یک درصد بوده است. در سال جاری نیز با اینکه بانک مهر ایران ملزم به رعایت کردن امهال سه ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه بود، باز هم این روند حفظ شد و هم‌اکنون نیز مطالبات غیرجاری بانک کمتر از یک درصد است که بالاتر از استانداردهای داخلی و در حد استانداردهای بین‌المللی قرار دارد.


بالا بودن تعداد مشتریان و تسهیلات پرداختی بانک مهر ایران در عین پایین بودن نسبت مطالبات غیرجاری باعث شده کلیشه رایج درباره الگوی تسهیلات‌دهی در شبکه بانکی کشور شکسته شود. پیش از این بانک‌ها به‌طور کلاسیک علاقه‌مند به جمع‌آوری منابع خرد و پرداخت تسهیلات کلان بودند و یکی از دلایل این موضوع را نگرانی بابت نکول تسهیلات خرد می‌دانستند. بانک مهر ایران با عملکرد سه سال گذشته خود ثابت کرده این پیش‌فرض صحیح نیست و می‌توان تسهیلات خرد را به تعداد بالای مشتریان پرداخت کرد و در عین حال نسبت مطالبات معوق را نزدیک به صفر نگاه داشت.


نسبت کفایت سرمایه بر اساس استانداردهای بین‌المللی باید حداقل برابر با ۱۲ درصد باشد و استانداردهای داخلی نیز عدد ۸ درصد را در این رابطه مطرح می‌کند. این در حالی است که نسبت کفایت سرمایه بانک مهر ایران در طول سال‌های اخیر همواره بالای این عدد بوده و در پایان سال ۱۳۹۸ نیز ۱۶ درصد بوده است.


دستاوردهای بین‌المللی بانک مهر ایران


بانک مهر ایران سال گذشته از سوی نشریه «بنکر» به‌عنوان نخستین بانک ایرانی و سومین مؤسسه برتر کاملاً اسلامی جهان را به دست آورد. دیگر اینکه سازمان همکاری اسلامی (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را به‌دلیل تلاش‌های قابل توجه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ترویج بانکداری اسلامی، حمایت از توسعه تولید صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغال‌زایی و کارآفرینی، به مدیرعامل این بانک اعطا کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر