03 شهريور 1399 - 12:30
از بحران مالی سال ۲۰۰۹ تاکنون؛

سهام جهانی شدیدترین افت خود را در سال۲۰۲۰ تجربه خواهد کرد

براساس یافته‌های یک تحقیق، بحران ویروس کرونا در سال جاری باعث می‌شود که شرکت‌های بزرگ جهان سود سهام خود را مابین ۱۷ تا ۲۳ درصد یا معادل حدود ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش دهند.
کد خبر : ۱۱۷۳۸۴
سهام

به گزارش ایبِنا از رویترز، براساس محاسبات شرکت مدیریت بودجه «جَنِس هندرسون»، سود سهام پرداختی به سهامداران در سه ماهه دوم سال جاری با افت ۱۰۸ میلیارد دلاری به ۳۸۲ میلیارد دلار رسیده است که معادل کاهش ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته بوده و پایین‌ترین میزان آن در دست کم از سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود.


کاهش سود سهام در تمامی مناطق رخ داده است به جز آمریکا شمالی؛ جایی که پرداخت سود سهام کانادایی‌ها ثابت ماند. براساس آمار، در سرتاسر جهان ۲۷ درصد شرکت ها سود سهام خود را کاهش داده و این در حالی است که اروپایی که به شدت از پاندمی آسیب دیده شاهد کاهش سود سهام توسط بیش از نیمی از شرکت‌ها بوده و دو سوم آنها نیز پرداخت سود سهام را به طور کلی لغو کردند.


جنس هندرسون در گزارشی اعلام کرد: سال ۲۰۲۰ از حیث سود سهام جهانی بدترین سال خود را از زمان بحران مالی تاکنون تجربه خواهد کرد. حالا انتظار داریم در بهترین حالت سود سهام‌های برتر جهان ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و در مجموع ۱.۱۸ تریلیون دلار سود پرداخت کنند و در بدترین سناریو نیز این کاهش به ۲۳ درصد یا ۱.۱۰ تریلیون دلار خواهد رسید.


بانک مرکزی اروپا به بانک ها و موسسات مالی دستور داده است تا پرداخت سود سهام را متوقف کنند؛ اتفاقی که نیمی از کاهش ۴۵ درصدی سود سهام پرداختی را در اروپا در سه ماهه دوم سال تشکیل داده و مبلغ آن را به ۷۷ میلیارد دلار رساند.


کاهش قیمت های جهانی کامودیتی های معدنی و همچنین نفت و همچنین تعطیلی اجباری کسب و کارها به دلیل پاندمی کرونا، موجب شد تا سود سهام پرداختی کمتر و کمتر شود.


در سوی دیگر، سود سهام شرکت‌های فناوری، ارتباطات و بهداشتی به نسبت تحت تاثیر قرار نگرفت و به ترتیب افزایش ۱.۸ و ۰.۱درصدی را تجربه کردند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر