04 شهريور 1399 - 12:10

بهبود تدریجی روند تجارت خارجی ایران در سال ۹۹

مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با چهار ماهه نخست امسال، حدود ۵ میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۱۷۴۱۹
گمرک ایران

به گزارش ایبِنا، مهدی میراشرفی؛ رییس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) در این مدت بالغ بر ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود. بنزین، پلی‌اتیلن، گرید فیلم، گاز طبیعی، پروپان مایع شده و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین ۵ قلم عمده صادراتی ایران در این مدت بود.


وی افزود: در همین مدت صادرات بنزین به عنوان کالای اول صادراتی ایران به یک میلیارد دلار رسید که دلیل این امر کاهش مصرف داخلی و افزایش میزان تولید بوده است. رییس کل گمرک ایران اظهارداشت: پنج کشور عمده مقصد صادراتی ایران طی مدت مذکور به ترتیب چین با ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار و سهم ۲۸ درصدی، عراق با ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار و سهم ۲۲ درصدی، امارات متحده عربی با ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار و سهم ۱۴ درصدی، افغانستان با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۸۷۱ میلیون دلار و سهم ۸ درصدی و ترکیه با یک میلیون و ۶۹ هزار تن به ارزش ۵۱۳ میلیون دلار و سهم ۴.۷ درصدی بودند.


وی افزود: واردات کالا از کشورهای خارجی نیز طی پنج ماهه نخست امسال به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که بدین ترتیب تراز تجاری پنج ماهه نخست امسال بیش از ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به نفع صادرات است.


میراشرفی در ادامه گفت: چین با صدور یک میلیون و ۳۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار و سهم ۲۵.۹ درصدی، امارات متحده عربی با صدور یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۱۸۶ میلیون دلار و سهم ۲۳ درصدی، ترکیه با صدور ۲ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار و سهم ۱۰.۷ درصدی، هند با صدور یک میلیون و یکصد هزار تن کالا به ارزش ۹۴۱ میلیون دلار و سهم ۶.۸ درصدی و آلمان با صدور ۵۴۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۶۱ میلیون دلار و سهم ۴.۸ درصدی، پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بودند.


به گفته وی، از کل ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای وارداتی به ایران در پنج ماهه نخست امسال ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن را کالاهای اساسی تشکیل می‌داد. علاوه بر این ۸۵ درصد از واردات در مدت مذکور مربوط به کالاهای اساسی و نهاده‌ها و ماشین‌آلات خطوط تولید بوده است.


معاون وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش تدریجی اثرات کرونا بر تجارت، اضافه کرد: تاثیر شیوع بیماری کووید-۱۹ بر تجارت خارجی ایران از ۵۴ درصد در اردیبهشت ماه سال‌جاری به ۲۷ درصد در مرداد ماه رسیده و به طور میانگین این تاثیر از ۴۰ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافته است.

برچسب ها: ایران تجارت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر